Maandag 30/11/2020

Bank achteruit, maar toch nog goede punten

Onze Vlaamse vijftienjarigen zijn slechter in wiskunde, lezen en wetenschappen dan negen jaar geleden. Toch prijken ze wereldwijd nog aan de top, omdat hun Europese leeftijdsgenoten ook achteruitgaan.

De beste in Europa in wiskunde, top in lezen en subtop in wetenschappen. Een goed rapport voor het Vlaamse onderwijs, lijkt het. Maar schijn bedriegt. Uit de PISA-resultaten van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), die elke drie jaar verschijnen en waaraan 5.970 Vlaamse vijftienjarigen deelnamen, blijkt dat onze leerlingen er op ieder vlak op achteruitgaan.

Onze score is met 531 punten hoog, maar in 2002 behaalden we nog 554 punten. Alleen IJsland, Zweden, Finland en Nieuw-Zeeland noteren een fellere achteruitgang.

Vandaag is een op de vier van de Vlaamse vijftienjarigen een wiskundige toppresteerder. Negen jaar geleden was dat nog een op de drie. Tegelijkertijd groeit ook de slechtst presterende groep in aantal: 15,4 procent haalt niet het minimumniveau wat later nodig is om een goede job te vinden of verder te studeren. In 2003 stopte de teller op 11,4 procent. Eenzelfde verhaal tekent zich af bij wetenschappen en lezen, waar leerlingen ook lagere scores behalen dan vroeger.

Dat Vlaanderen in de ranglijst toch zo hoog prijkt, is niet onze eigen verdienste. Dat komt vooral omdat leerlingen uit de andere Europese landen - Polen en Duitsland, waar het secundair is hervormd, uitgezonderd - ook slechter zijn gaan presteren.

Minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) ziet in de cijfers dan ook de noodzaak van zijn hervorming bevestigd. "Ons op de borst kloppen omdat we toch nog hoog op de ranglijst staan, zou totaal misplaatst zijn. Als we niet hervormen, betalen we een binnen een paar jaar de rekening en dan vinden we onszelf misschien zelfs niet meer terug in de middenmoot."

Opvallend is ook de kloof tussen autochtone leerlingen en hun leeftijdsgenoten van andere afkomst. Die is nergens ter wereld groter. Zo mag een vijftienjarige die thuis Nederlands spreekt en twee Vlaamse ouders heeft een score van 550 punten noteren. Zijn klasgenoot, die in een niet-Europese taal is opgevoed en twee buitenlandse ouders heeft, behaalt amper 432 punten. Een aanzienlijk deel van dat verschil komt door sociaal-economische ongelijkheid.

"We segregeren onze samenleving en dat is een tikkende tijdbom", zegt Raymonda Verdyck, gedelegeerd bestuurder van het Gemeenschapsonderwijs (GO). "We zullen nog meer moeten inzetten op taalverwerving. Dat staat ook in de hervorming van het secundair onderwijs, waarbij we bijvoorbeeld leerlingen kunnen gaan screenen en hen taalbaden kunnen aanbieden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234