Vrijdag 24/05/2019

Verkeer en milieu

"Ban tegen 2020 alle diesels uit de stad"

Tegen 2020 moeten alle dieselwagens geweerd worden uit onze steden. Dat is wat milieuorganisatie Greenpeace voorstelt. Ze krijgt bijval van Frans Fierens, directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. 

Drukte aan de Antwerpse Kennedytunnel. De stad is een lage-emissiezone, maar dat is onvoldoende, zeggen milieuorganisaties en de leefmilieucel van de overheid. Beeld Tine Schoemaker

Een Duitse rechter oordeelde vrijdag dat de overheid in gebreke blijft omdat de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) in Stuttgart al jaren boven de Europese maximumgrens zit. De rechter vond ook dat een totaal verbod op dieselwagens, die de grootste uitstoters van NO2 zijn, een proportionele maatregel is om die gezondheid van de bewoners van Stuttgart te beschermen.

Het is niet de eerste keer dat een rechter een overheid in gebreke stelt voor het overschrijden van de maximumuitstoot. Dat gebeurde eerder ook al voor München en Düsseldorf. Maar het is wel de eerste keer dat een rechter daarbij naar een volledige dieselban verwijst. “Dieselwagens aanpassen, zal niet voldoende zijn. En dieselwagens weigeren op momenten dat de uitstoot hoog is, ook niet. Er moet een structureel verbod komen op dieselwagens”, oordeelde de rechter.

Volledige ban

Volledig terecht, stelt Joeri Thijs van milieuorganisatie Greenpeace, die de rechtszaak in Stuttgart op de voet volgde. “Wij pleiten ervoor om ook bij ons alle dieselwagens tegen 2020 uit de steden te bannen. Want de gevolgen van die hoge uitstoot zijn groot. Het gas irriteert de luchtwegen en de ogen en op lange termijn lokt het hart- en vaatziekten uit. Bovendien draagt het bij tot de vorming van ozon en fijn stof.”

Greenpeace wil de steden en gemeenten dan ook oproepen om van een dieselverbod een thema te maken tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. “Veel besturen zijn er nu al mee bezig en sommige steden hebben al een lage-emissiezone ingevoerd, zoals Antwerpen, of hebben plannen daartoe. Een lage-emissiezone kan een grote impact hebben op de roetnormen, maar voor NO2 lost zo’n zone niets op”, zet Thijs.

Hij wordt daarin bijgetreden door Frans Fierens, directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. “Europa heeft de maximumgrens voor NO2 in 2010 op 40 microgram per kubieke meter op jaarbasis gelegd. De Vlaamse Milieumaatschappij voert geregeld metingen uit en dan zien we dat we op veel plaatsen in Vlaanderen erboven zitten”, stelt directeur Fierens.

Van Europa moet Vlaanderen die uitstootnormen ‘in een zo kort mogelijke periode’ doen dalen, anders dreigen er boetes. In Brussel loopt momenteel ook een gelijkaardige rechtszaak als die in Stuttgart. Een milieuorganisatie en een groep burgers willen het Brussel Hoofdstedelijk Gewest in gebreke stellen voor het overschrijden van de uitstootnorm.  Fierens: "De druk is dus hoog om het probleem aan te pakken. En de enige manier om dat snel te kunnen doen, is inderdaad een effectieve ban op dieselwagens.

Transitiefase

Bij Febiac, de federatie van de auto-industrie, zien ze een volledige dieselban niet zitten. “We zitten nu in een transitiefase van fossiele brandstof naar duurzame alternatieven. Dat forceren met zo'n ban kan kwalijke gevolgen hebben", stelt woordvoerder Joost Kaesemans “Want als je van vandaag op morgen de dieselauto’s bant, zullen mensen genoodzaakt zijn om een benzineauto te kopen. Ons niet gelaten. Maar ik denk niet dat daar de oplossing zit."

Een uitspraak in de Brusselse rechtszaak wordt in november verwacht.

Lees meer: Doodlopend straatje voor 'vuile auto': Duitse rechter spreekt zich uit tegen dieselwagens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.