Zondag 23/02/2020

Ban op zware terreinwagens niet mogelijk

Pick-ups, terreinwagens en SUV’s kunnen niet uit het Belgische straatbeeld verbannen worden, klinkt het op het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). ‘Een Belgisch verbod zou tegen de geest van de Europese regels ingaan.’

De roep om een ban klonk luider sinds zaterdagavond. Toen overleed in het Oost-Vlaamse Drongen een vijfjarig meisje nadat zij was aangereden door een Toyota Tundra. Sp.a-kamerleden David Geerts en Karin Temmerman menen dat zware terreinwagens en pick-ups in België niet nodig zijn. Temmerman: “Ze zijn niet gemaakt om over Belgische wegen te rijden. We willen zien hoe we dat oneigenlijke gebruik tegen kunnen gaan.” In de praktijk blijkt een verbod alvast onmogelijk. “Het zou bizar zijn, omdat de goedkeuringen Europees geregeld worden”, zegt Jan Pauwels van het kabinet Schouppe. “Bovendien moet een tragisch ongeval niet leiden tot een algemeen verbod voor één categorie voertuigen.”

Een enquête van het maandblad Mo* gaf vorig jaar aan dat zes op de tien Vlamingen gewonnen zijn voor een ban op terreinwagens. Toch blijft de verkoop stabiel. In 2010 werden 2.500 pick-ups en 65.000 SUV’s aan de man gebracht. Een deel daarvan wordt geïmporteerd uit de VS. Dirk Venneman van American Car Import uit Gent begrijpt de heisa niet. “Er moet maar één ongeluk gebeuren en alles wordt uitvergroot. We worden gewoon geviseerd.” Daar sluit Gerrit Seys, voorzitter van de Jeep Club Belgium, zich bij aan. “De gevolgen van een aanrijding met een lichte vrachtwagen of lijnbus zouden even erg zijn geweest. Wil men die ook verbieden?” Importeurs wijzen erop dat veel klanten terreinwagens nodig hebben voor hun werk als aannemer of tuinaanlegger. Venneman: “Aziatische en Europese wagens zijn niet in staat om veel last trekken. Amerikaanse trucks hebben sterkere motors.”

Uit gegevens van de Beroepsvereniging der Verzekeringsondernemers bleek dinsdag dat terreinwagens in verhouding vaker betrokken zijn bij ongelukken. Door de hoge voorkant van de wagens hebben voetgangers daarbij veel minder kans om een aanrijding te overleven. Ook wekt de hoge zitplaats een vals veiligheidsgevoel op, waardoor bestuurders grotere risico’s nemen. “Veel chauffeurs vergeten dat deze wagens een langere remafstand hebben”, stelt Seys. Volgens hem is niet de 4x4, maar de onwetende bestuurder de schuldige.

Rijvaardigheidscursussen en sensibiliseringscampagnes zouden de veiligheid op de weg sterk moeten vergroten. Pauwels: “We overleggen grondig met het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. Het is niet de bedoeling om opeens drastische maatregelen te nemen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234