Zondag 09/08/2020

BAM riskeert miljoenenclaim van bouwconcern als tracé nog verandert

Als de Vlaamse regering zou opteren voor een ander tracé voor de Oosterweelverbinding moet ze het hele project opnieuw aanbesteden. Ze riskeert in dat geval een miljoenenclaim van Noriant, het bouwconcern dat Lange Wapper gaat optrekken.

De gunningsprocedure voor de bouw van de Oosterweelverbinding verliep erg woelig. Uiteindelijk won het aannemersconcern Noriant (CFE, Besix, Van Wellen...) het pleit. Maar Loro en Antwerpse Bouwwerken, de twee bouwgroepen die in de laatste rechte lijn van de aanbesteding afvielen, stapten naar de rechtbank. Ze beschuldigen de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel ervan de gunningsvoorwaarden te hebben veranderd à la tête du client. Antwerpse Bouwwerken heeft een procedure lopen bij de Raad van State, Loro bij de Europese Commissie.

Als de Vlaamse regering toch voor een ander tracé zou kiezen, riskeert ze ook een proces vanwege Noriant. "Het contract is nog niet gesloten, dat kan pas als er een definitieve beslissing is over het tracé. Maar Noriant is uit de procedure gekomen als preferred bidder en we hebben al een principeovereenkomst over de offerte. In deze fase kan Noriant een schadevergoeding eisen als het contract toch nog naar een andere aannemer gaat", bevestigt woordvoerder Nick Orbaen van de BAM. De juristen van de BAM willen niet kwijt hoe hoog die schadeclaim kan oplopen. "We willen nu ook weer niemand op ideeën brengen."

CEO Johan Beerlandt van Besix, de grootste bouwgroep van ons land, wil nog geen rekening houden met nieuwe scenario's. "We zijn al vijf jaar bezig met de Oosterweelverbinding, we hebben er al 30 miljoen euro in geïnvesteerd. We zijn helemaal klaar om aan de bouwwerken te beginnen. Ik ga er nog altijd van uit dat de Vlaamse regering zich ook in pre-electorale tijden redelijk opstelt en doorgaat met dit cruciale project." Beerlandt wil niet vooruitlopen op eventuele juridische procedures. CFE-topman Renaud Bentegeat is al een klein beetje duidelijker. "Als Noriant de Oosterweelverbinding toch niet mag bouwen, moet er natuurlijk een oplossing worden gevonden. Ook financieel, ja."

De twee concerns die het onderspit moesten delven tegen Noriant volgen het dossier intussen met argusogen. Beslist de Vlaamse regering om af te wijken van Lange Wapper, dan volgt ook een verplichte heraanbesteding. Zowel Loro (Van Laere, Jan De Nul, Betonac, de Nederlandse BAM-groep...) als Antwerpse Bouwwerken zijn dan zeker van plan om opnieuw mee te dingen. "We hebben destijds 10 miljoen euro in onze plannen gestoken, we hebben dus wel de nodige expertise", reageert gedelegeerd bestuurder Eric Onraedt van Antwerpse Bouwwerken. "We hadden er niet meer op gerekend, maar we staan klaar om opnieuw in de race te stappen als het tracé wijzigt."

(JV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234