Zaterdag 29/01/2022

Ballonnenmeisje strakker dan voorheen

pop

krachtige an pierlé met groep in botanique

Brussel / Van onze medewerker

Koen De Meester

An Pierlé zal wel altijd iets met ballonnen blijven hebben: niet alleen zit ze er op eentje als ze piano speelt, maar tevens heet haar nieuwste cd Helium Sunset. Met die cd bewees Pierlé wel dat ze de kaap van de 'gevreesde tweede plaat' gemakkelijk heeft genomen. Live begint de 28-jarige ook meer en meer haar grenzen te kennen en dijkt ze haar excessen wat in.

Vrijdagavond kreeg ze een uitverkochte Orangerie van de Botanique aan haar voeten met een vaak uitstekend maar iets te lang optreden. An Pierlé mocht dan de Rock Rally in '96 niet winnen, indertijd had heel rockminnend Vlaanderen wel de mond vol over haar. Haar frappante podiumpersoonlijkheid bezorgde haar prompt het etiket van de Vlaamse Tori Amos. Een stigma dat ze niet echt kwijt raakte met haar succesvolle debuut-cd Mud Stories uit '99, waarop ze ook aan Kate Bush herinnerde. Eind februari verscheen dan Helium Sunset, aangekondigd door de knappe single 'As Sudden Tears Fall'. Niet alleen is Helium Sunset een sterke verzameling van songs, het is ook een plaat die veel meer een eigen geluid laat horen en waarop ze met subtiele groepsarrangementen uitpakt.

Het voorprogramma werd verzorgd door de in Brussel wonende Nederlandse zangeres Chantal Acda, die met een paar muzikanten van The Grandpiano en Sharko als de groep Chacda door het leven gaat. Chacda bracht intimistische liedjes die aan waterverfschetsjes deden denken en vrij eighties klonken. Pierlé begon solo aan de avond met het nummer 'Mud Stories', een duidelijke boodschap dat haar muziek misschien wel toegankelijker is geworden, maar dat de teksten nog steeds op duistere plaatsen dwalen. Daarna kwamen er een paar Tindersticks-achtige types op het podium om mee te doen: eerst gitarist Koen Gisen en cellist/bassist Klaas Delvaux, later ook drummer Diederik de Cock. Omdat ze in de Botanique (niet voor niets het 'Centre Culturel de la Communauté Française Wallonie-Bruxelles') speelde, had ze haar bindteksten vertaald in een soort Frans dat het publiek best charmant vond, maar soms van het geestige te veel was.

Het optreden begon wat moeilijk met onder meer een warrig 'Here in the Woods' (het verborgen nummer op Helium Sunset), maar vanaf 'As Sudden Tears Fall' en 'Nobody's Fault' sloeg Pierlé de bal(lon) nog zelden mis. De songs klonken vaak krachtig dankzij de sterke accenten van de muzikanten met een glansrol voor Koen Gisen. Ook Pierlés pianospel klonk heel zelfverzekerd en in hoge mate naturel. Eén keer liet ze alles ontsporen, namelijk in 'God in a Cage', waar ze afdwaalde naar onder meer Beethovens 'Für Elise', Richard Claydermans 'Ballade Pour Adeline' en Kylie Minogues 'Can't Get You Out Of My Head', om onder de piano te eindigen met hoge sireneachtige uithalen. Het publiek werd er wild van, wij vonden echter rockende stukken als 'Sing Song Sally' en 'Sister' heel wat strakker en daardoor veel indrukwekkender. Die laatste song sloot na meer dan een uur en veertig minuten de show af. De toeschouwers wilden tegen Pierlés intentie in nog meer en dus kregen ze onder meer 'Tower' en een impromptu versie van 'The Lion Sleeps Tonight'.

Binnenkort staat ze op Dour en Werchter en op die festivals zal het ballonnenmeisje zich zeker staande houden, zelfs beter dan ooit.

Wie: An Pierlé Waar en wanneer: In de Orangerie van de Botanique op vrijdag 26 aprilOns oordeel: Ann Pierlé, nu met band, en als ze zich kan intomen, betekent dat krachtig en indrukwekkend entertainment.

Het publiek werd wild van de sireneachtige uithalen, wij vonden de rockende stukken indrukwekkender

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234