Woensdag 30/11/2022

Ballet Vlaanderen

Het rommelt (weer) bij Ballet Vlaanderen. Vijftien dansers verlaten weldra de compagnie: een deel wordt ontslagen, een deel is ontevreden met de artistieke koers van nieuwe baas Sidi Larbi Cherkaoui. 'Op papier gaat het uitstekend, maar het gevoel bij de dansers zit niet goed.'

Voor dit seizoen van Ballet Vlaanderen zit het er op, maar een derde van de dansers zal na de zomer niet terugkeren. Vijftien onder hen, bijna een derde van de compagnie, keren volgend seizoen niet terug. Van ongeveer de helft van hen wordt het contract niet verlengd, de rest stapt zelf op, zo maakte Gazet van Antwerpen bekend . "Een behoorlijke leegloop", zegt een insider.

"Bij elke directiewissel zijn er dansers die vertrekken en nieuwe dansers die bij het huis komen", relativeert Ballet Vlaanderen in een persbericht. Bovendien is er al twee jaar niemand vertrokken, dus is het niet onlogisch dat de aantallen nu wat hoger liggen, klinkt het. "Volgend seizoen verwelkomen we trouwens negen nieuwe, klassiek geschoolde dansers, waarvan één uit de Antwerpse Balletschool."

Maar volgens welingelichte bronnen is er meer aan de hand. Het verloop zou ook te maken hebben met wrevel over het gekozen traject van nieuw artistiek directeur Sidi Larbi Cherkaoui. Toen die vorig jaar werd aangesteld als de nieuwe artistiek directeur, veroorzaakte dat bij de compagnie enige ongerustheid. Cherkaoui geniet breed respect als choreograaf en danser, maar enkele N-VA-bestuurders wezen erop dat hij zijn sporen vooral in de hedendaagse dans verdiende, en minder in het klassiek ballet. Bij de ballerina's leefde hetzelfde sentiment. "We vreesden vooral dat we een moderne compagnie zouden moeten worden", legt een bron uit. "Cherkaoui heeft de dansers toen enigzins gerustgesteld, maar in de praktijk maakt hij zijn beloftes niet helemaal waar."

Op papier, zegt de insider, gaat het uitstekend met de compagnie. De recente Ravel-productie trok volle zalen, net als de voorstelling van Manen/Cherkaoui, vorige herfst de eerste affiche van de nieuwe artistiek directeur. Er werden flitsende promobeelden geschoten in felle kleuren, gemaakt door het hippe Italiaanse Toiletpaper, het leek alsof de compagnie een nieuwe elan had gevonden. "Maar de werkomstandigheden en het gevoel bij de dansers vallen tegen."

Klassiek profiel respecteren

Cherkaoui verkiest moderne stukken, die hij laat dansen door klassieke dansers. Daardoor is er weinig ruimte voor het klassieke repertoire. "Dat hoeft ook niet per se, we vragen niet om hyperklassieke stukken", zegt een ingewijde. Maar het is wel het enige gezelschap in Vlaanderen met klassieke dansers en het gevoel leeft dat de klassieke vorming niet tot zijn recht komt. "We willen dat het profiel van Ballet Vlaanderen wordt gerespecteerd."

Ook het feit dat voor sommige voorstellingen externe of tijdelijke dansers worden aangetrokken die geen klassieke opleidingen hebben gevolgd in plaats van de vaste kern, veroorzaakt ongerustheid.

Het is niet de eerste keer dat er onrustberichten over het bekende dansgezelschap weerklinken. Ballet Vlaanderen verkeert al jarenlang in woelige wateren: Kathryn Bennetts, artistiek directeur tussen 2005 en 2012 vocht een stevig robbertje uit met Joke Schauvliege (CD&V) die als cultuurminister een fusie met de Vlaamse opera forceerde. Haar opvolgster, de Brits-Portugese Assis Carreiro werd na nog geen twee jaar ontslagen. "Die constante veranderingen zouden niet zo lastig zijn als we een standvastige compagnie zouden zijn. Maar er is veel onzekerheid", klinkt het.

Moderne lijn uitbouwen

In een officieel persbericht liet de raad van bestuur gisteren weten dat ze zich "zeer duidelijk achter de artistieke koers van Sidi Larbi Cherkaoui schaart". Maar achter de schermen weerklinkt toch ook onrust. Zoals de vrees dat Cherkaoui toch vooral de moderne lijn van zijn eigen vzw Eastman bij het Ballet zal uitbouwen.

"De kern van het klassieke ballet moet absoluut blijven bestaan", zegt een bestuurslid. "Je merkt dat Cherkaoui nog aan het zoeken is en dat dat soms wringt. Anderzijds zorgt hij voor de broodnodige verjonging in het publiek, en is hij nog maar anderhalf jaar bezig. Je moet hem ook de tijd gunnen om zijn weg te vinden."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234