Vrijdag 27/01/2023

Ballerina Bart De Block

Bart De Block is een van de weinige mannelijke dansers die ook op pointes danst, wat meestal voorbehouden is aan ballerina's. Dat leverde hem geen kleine internationale carrière op. Met het gezelschap Grand Diva danst hij als ballerina de Japanse zalen plat, wat hem ginds een schare fans opleverde. Nu danst hij in Giselle bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (KBvV) de mannelijke rol van Hilarion.

Antwerpen / Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

Giselle op muziek van Adolphe Adam is een van de grote titels uit het klassieke balletrepertoire en vertelt het verhaal van een eenvoudig jong meisje dat verliefd wordt op Albrecht, een edelman die haar hart letterlijk zal breken, hoewel Hilarion, die wel de ware liefde koestert voor Giselle, haar waarschuwt voor Albrecht.

"Het is hét romantische ballet bij uitstek, met de lange tutu's en een groot drama van het begin tot het einde", zegt Bart De Block, die zelf de rol van Albrecht danste in Berlijn, Londen en bij het Kirov Ballet. "Het is een ballet waar je je als danser echt goed in voelt als je zelf een dramatische periode hebt gekend. Naarmate je leeftijd vordert en je emotioneel rijper bent, word je sterker in de rollen van Giselle. Dan kun je meer psychologie in de dans leggen."

Op zijn negende begon De Block bij een privé-school te dansen. "Ik was net als in Billy Elliot de enige jongen in de klas", lacht hij. "Toen al ben ik op pointes beginnen te dansen."

De pointes zijn normaal het schoeisel voor ballerina's en er zijn maar weinig mannelijke dansers die ze aan de voeten binden. "Hoe dat komt, weet ik ook niet precies. Het is zo gegroeid in de traditie van het ballet. Meisjes leren het van jongs af om op pointes te dansen. Terwijl ik zoiets heb van: 'Waarom mogen mannen dat niet'? Er zijn speciale mannenrollen geschreven om op pointes te dansen, zoals vorig jaar in The Emperor's Dream van het KBvV. Het is wel anders, omdat de enkels van ballerina's anders zijn en zij zijn veel lichter. Het vraagt een andere manier van bewegen en je moet vertrouwen hebben, want de punt van zo'n pointe is ontzettend glad. Het is een andere instelling en het geeft een andere dimensie."

Die aparte techniek zorgde ervoor dat hij nu geregeld te gast is bij Grand Diva, een gezelschap waarin hij als ballerina danst. "We zijn geen drag queens of travestieten, eerder transformers. Mij maakt het niet uit of er in tutu of onderbroek gedanst wordt. Het gaat om de kwaliteit van de dans zelf, toch? En ik wil een danser zien die plezier heeft in het dansen."

Vooral in Japan zijn de groep én De Block razend populair. "In Japan wordt het ballet bijna vereerd als een godsdienst. De theaters hebben allemaal een capaciteit van tweeduizend plaatsen en die zitten voor het ballet altijd vol. De zalen zien er ook bijna uit als tempels. Mensen doen vaak hele afstanden om naar ballet te komen kijken. Dat ballet en Grand Diva zo populair zijn, heeft te maken met het Kabuki, waarin mannen ook vrouwenrollen spelen. Maar dan zo bestudeerd, dat je geen verschil meer ziet. Het Kabuki-theater is dan ook een van de mooiste en spectaculairste theatervormen die ik ooit heb gezien. Ik kan begrijpen waarom Béjart er zo zot van is."

Is Bart De Block in België een gewone naam, in Japan klinkt hij wel. In enquêtes die na de voorstellingen van Grand Diva worden gehouden, staat hij geregeld op nummer twee als graag geziene danser. "Je valt er als westerling natuurlijk sowieso al op, dus dan word je op straat extra makkelijk herkend", relativeert hij. "Het zijn vooral jonge meisjes die een fanclub hebben gevormd. Ze brengen altijd bloemen voor me mee naar de voorstelling of wachten me op aan de artiesteningang. Dat is natuurlijk ontzettend leuk. Een enkele keer zijn ze opdringerig en bellen ze je hotel op en van dat soort dingen. Het leukste is dat Japanners ontzettend opmerkzaam zijn. Als de tournee is afgelopen, komen ze ons meestal uitwuiven en geven dan vaak wat te eten mee. Voor onderweg, zeggen ze dan. Het zijn hele lieve mensen, Japanners, maar ik zou er wegens de drukte nooit kunnen wonen."

Of hij dat ook in België zou willen? "Ik ben zo lang uit België geweest dat ik het begrip BV nog niet eens kende. Misschien moet ik eens bij Debby en Nancy langsgaan om uit te leggen wat een ballerina is?"

Giselle gaat vanavond in première in de Gentse Opera en gaat daarna op tournee door Vlaanderen en Nederland tot en met 12 maart. Info: 03/234.34.38

'Mij maakt het niet uit of er in tutu of onderbroek gedanst wordt. Het gaat om de kwaliteit van de dans zelf, toch?'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234