Maandag 16/05/2022

Balkanmoeder met oorlogskind

Drama > Grbavica

Grbavica, in het voorjaar de verrassende winnaar van de Gouden Beer in Berlijn, heeft afgelopen weekend tijdens de European Film Awards zijn twee nominaties niet verzilverd. Die voor beste film was sowieso veel te veel eer, maar Mirjana Karanovic, die eerder te zien was in Emir Kusturica's Vader is op zakenreis en Underground, zet wel degelijk een van de beste vertolkingen van het jaar neer. Maar dat is het meteen het enige sterke punt van deze film over de gevolgen van de oorlog in Bosnië-Herzegovina in de jaren negentig.

Esma (Mirjana Karanovic) woont met haar puberende tienerdochter Sara (Luna Mijovic) in Grbavica, een wijk van Sarajevo, de Bosnische stad die zwaar geleden heeft onder de Joegoslavische burgeroorlog. Ze gaat de bijeenkomsten een zelfhulpgroep voor vrouwelijke slachtoffers van de oorlog, maar alleen omdat ze dan een, weliswaar bescheiden, uitkering krijgt. Ze probeert de eindjes aan elkaar te knopen als serveerster in een nachtclub en wordt voortgedreven door één belangrijk doel: Sara een zo normaal mogelijk leven te bezorgen, maar dat is niet makkelijk, want haar dochter mist haar in de oorlog gesneuvelde vader die ze nooit gekend heeft.

Grbavica is het portret van een vrouw die niet in het reine kan komen met haar verleden omdat de wonde een dozijn jaar later nog ettert. Dat vertroebelt de verhouding met haar dochter en dat bezwaart haar als er zich een nieuwe relatie aandient, maar je voelt empathie voor wat ze heeft meegemaakt in de oorlog en het zware geheim dat ze torst. Je hebt als toeschouwer al vrij snel in de mot wat dat geheim is, maar regisseur-scenarist Jasmila Zbanic, een documentairemaakster voor wie dit de eerste speelfilm is, stuwt Grbavica naar een veel te dramatische climax.

Een scenario dat uit balans ligt (de heel lange aanloop en het op een drafje afhandelen van een reeks onverwachte ontwikkelingen) is een pijnpunt, net als Zbanic' ongeïnspireerde, realistische visuele stijl. Dat is zonde, want het verhaal van de door de oorlog misbruikte moeders uit Sarajevo verdient zeker een film die je hun pijn laat voelen in plaats van die pijn alleen maar te tonen.

(ChrV)

JJ

Regie Jasmila Zbanic

Vertolking Mirjana Karanovic, Luna Mijovic, Leon Lucev Land Oostenrijk / Duitsland/Bosnië-Herzegovina/Kroatië

Speelduur 90 minuten Voor liefhebbers van uit het leven gegrepen films

Te mijden door wie verbeelding belangrijker vindt dan de waarheid

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234