Woensdag 19/02/2020

Balanceren tussen ‘boe’ en ‘bravo’

Casimir et Caroline, een muziektheaterstuk van de Duits-Hongaarse toneelschrijver Ödön von Horváth, is een coproductie van NTGent en de Veenfabriek met Wim Opbrouck en Els Dottermans in de hoofdrollen. Ondanks de gemengde reacties wordt de voorstelling, geregisseerd door Johan Simons en Paul Koek, op 29 juli integraal uitgezonden op Arte.

Het is niet de eerste keer dat Vlaamse theatermakers in Avignon worden uitgejouwd. Jan Fabre overkwam enkele jaren geleden hetzelfde tijdens de opvoering van zijn Je suis sang. Casimir et Caroline, dat tijdens het festival zes keer wordt gespeeld, beleefde donderdag zijn vuurdoop op de Cour d’Honneur van het Palais des Papes, die plaats biedt aan 2.500 toeschouwers. Yves Desmet, politiek commentator van De Morgen, bevond zich onder hen. “Op een gegeven moment werd er zoveel geschreeuwd dat de voorstelling even moest worden stilgelegd”, vertelt hij. “Tot Wim Opbrouck vastberaden aankondigde: ‘On continue’. Er liep wat volk weg, maar ach, dat behoort stilaan tot de folklore van het festival. Ik had de indruk dat de meeste toeschouwers de voorstelling wel wisten te appreciëren.”Volgens Desmet gingen de discussies achteraf voornamelijk over twee dingen: “Ten eerste: was het wel een goed idee het stuk in het Frans te spelen? Vooral de Nederlandse acteurs uit de cast waren moeilijk te verstaan en worstelden dermate met de taal dat ze niet meer aan interpreteren toekwamen. Er werd te veel gedeclameerd. En ten tweede: was het bewuste stuk niet een beetje dunnetjes? Tenslotte is Casimir et Caroline een simpele saga die je bezwaarlijk veelgelaagd kunt noemen.” Hoewel Yves Desmet de vertolkingen van de hoofdrolspelers looft, heeft hij bedenkingen bij enkele andere aspecten van de productie. “Het decor was een 18 meter hoge stellage, waardoor er op vier niveaus werd gespeeld. Dat zorgde voor nogal wat heen-en-weergeloop. Ook was er een vijfkoppig livebandje, dat voor een permanente soundtrack onder de tekst zorgde. Op sommige momenten werkte dat wel ondersteunend, maar op andere was het ronduit vervelend.”“Het ging er inderdaad vrij heftig aan toe”, erkent acteur Wim Opbrouck, die in de voorstelling de rol van Casimir vertolkt. “Het publiek was duidelijk verdeeld in twee kampen: er braken bijna gevechten uit tussen voor- en tegenstanders. Voor iedere aanwezige die luid zijn afkeuring liet blijken, was er een andere die zeer nadrukkelijk applaudisseerde. Weet je, ik voel me niet snel geïntimideerd: ik speel al sinds mijn veertiende op omgekeerde bierkratten in cafés. Maar ik heb het gevoel dat roepen en tieren tijdens een voorstelling een sport of een spelletje is geworden. Anderzijds sta je daar op zo’n historische plek toch redelijk kwetsbaar. Casimir et Caroline is echt teksttheater, vrij teder, met veel livepopmuziek. Volgens mij was die vorm aan sommigen niet echt besteed.”

Bekakt publiek

“Ach, er zijn wel meer plekken op de wereld waar je een bekakt publiek moet trotseren, Salzburg bijvoorbeeld, en ik heb er geen moeite mee dat de reacties na afloop van de voorstelling verdeeld zijn. Maar gejouw tijdens het stuk is gewoon vervelend. De roepers zijn ook anoniem, hé? En je begrijpt niet altijd meteen wát er geroepen wordt. Ik geef toe dat ik me toch een beetje ongemakkelijk voel. Tenslotte spelen we dat stuk hier nog vijf keer. Gelukkig waren er ook veel mensen die ons achteraf kwamen feliciteren.”Opbrouck vindt het sowieso een hele eer in Avignon te mogen spelen. “Dit festival is een hoogmis van het theater. Tegelijk is het een commerciële bedoening, waar je een dubbel gevoel aan overhoudt. Bovendien kicken de Fransen dermate op hun eigen taal dat ze buitenlanders weinig krediet geven. En ik vermoed dat de stijl van Johan Simons hier toch een beetje een cultuurshock teweegbrengt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234