Zaterdag 23/11/2019

Standpunt

Bagage-afhandelaar bij Aviapartner: de klootste job ter wereld

Portret Bart Eeckhout OPINIE Beeld Eva Beeusaert

Bart Eeckhout is hoofdredacteur van De Morgen

Van alle zogenaamde ‘klotejobs’ in onze actieve welvaartsstaat is die van bagage-afhandelaar op de luchthaven wellicht één van de klootste.

De arbeid wordt, figuurlijk maar ook vrij letterlijk, verricht in de met tl-lampen verlichte kelders van het economische systeem. Het ongezonde werk is fysiek slopend en mentaal afstompend. De marges zijn smal en de druk op het werkvolk is navenant. Van een eenvoudig recht op pauze om te eten of naar het toilet te gaan wordt de bocht afgesneden. Op de koop toe dienen arbeiders te overleven tussen precaire deeltijdse, tijdelijke of nepbaantjes. Enkel wie weinig keus heeft, komt hier terecht.

Uiteraard is het bijzonder vervelend wanneer juist in een vakantieweekend een staking uitbreekt op de luchthaven. Een staking is nooit een triomf. Het verlof waar zo naar verlangd is, is voor vele mensen gestart met een domper, op de oncomfortabele bankjes in de luchthavenhal. Maar als een werkgever de meest minimale rechten en afspraken niet respecteert, kan het al eens misgaan. In dit conflict zouden we beter onze pijlen richten op degene die uitperst dan op degene die uitgeperst wordt.

De gedelegeerd bestuurder van Voka ziet het anders. In een tweet vreest hij dat “ons imago weer besmeurd” wordt en roept hij op tot een ‘stakingswet’. Lees: wettelijke middelen om stakingen te breken.

Twitter wordt op momenten van sociale spanning wel vaker misbruikt om op te ruien tegen mensen die geen tijd hebben om te tweeten. Bijvoorbeeld omdat ze negen uur zonder pauze valiezen moeten sjouwen bij Aviapartner.

Toch verbaast de stellingname. Voka staat bekend als een nette en respectabele werkgeversorganisatie, die verantwoord ondernemen hoog acht. Het negentiende-eeuwse model van de luchtvaartsector en van nieuwe industriebaronnen à la Michael O’Leary, strekt dan allerminst tot voorbeeld.

Er vallen wel degelijk lessen te trekken uit de (zoveelste) staking bij een bagage-afhandelaar op de luchthaven, maar dan niet dat stakers buiten de wet moeten gesteld worden. Het is het model van luchtvaart als massaconsumptie aan dumpprijs dat hier, nogmaals, tegen zijn limieten loopt.

Massaluchtvaart is een krachtig symbool van onze collectief gestegen welvaart. Aan het einde van de economische ketting worden die goedkope tickets duur betaald met ongezonde, onzekere jobs. Het alternatief kan niet zijn dat luchtvaart weer exclusief voorbehouden blijft voor de rijken. Toch blijft de vaststelling dat het huidige en overvloedig gesubsidieerde systeem onhoudbaar is.

Massaluchtvaart heeft een ernstige impact op klimaat en leefmilieu. Het ruimtebeslag van de vele luchthavens binnen één regio weegt zwaar op de omgeving. De prijsdumping maakt slachtoffers in de machinekamer van de welvaartsstaat.

Dit is geen model dat nog lang vol te houden valt. Het is ook geen model dat we moeten willen volhouden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234