Woensdag 22/01/2020

Baf! Don Quichot komt af!

Antwerpse Weik-jongeren organiseren spektakel over moeilijke thema's

Er is een nieuw comité opgericht in Antwerpen, en dan nog wel in de verouderde spelling. Het Komitee ter Bevordering van het Denken over Goed en Kwaad bestaat uit jonge muzikanten en acteurs die vorig jaar tijdens de zomer op De Dagen te zien waren, een alternatief festival aan het Bonapartedok. Alternatief was ook de versie van Don Quichot die zij daar opvoerden: gebaseerd op het beroemde verhaal van Cervantes maar nog meer op De bevrijde Don Quichot van Anatoli Lunacharski, stichter van de oudste toneelopleiding in de Sovjetunie. Het verhaal van de 'bevrijde' ridder is deze zomer opnieuw in Antwerpen te zien. Het Komitee werkt daarvoor samen met de vzw Weik, als woord de samenvoeging van 'we' en 'ik'. Het is een vereniging die al langer bestaat maar die sinds 1997 een juridisch statuut heeft én steun geniet. Zo krijgt Weik van het Sociaal Impulsfonds (SIF) voor dit jaar 600.000 frank, 100.000 meer dan vorig jaar. Met dat geld werken enkele tientallen vrijwilligers aan de ontwikkeling van een echte sociale vereniging, waar je behalve voor een goedkope maaltijd op vrijdag ook terechtkunt voor de aan- of verkoop van tweedehandskledij.

Weik is gevestigd aan de Paardenmarkt, maar voor het straattheater in samenwerking met het Komitee moet je op andere plaatsen zijn. Waar precies weet je nooit lang vooraf, want de jongeren maken hun voorstellingen maximaal één dag op voorhand bekend, en vaak pas een uur voordien. Dan trekt er een karavaan door de straten die zoveel mogelijk de aandacht probeert te trekken, met vrolijke muziek en strooibriefjes waarop 'Baf! Don Quichot komt af!' staat, wat aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat.

Tot de spelers van het gelegenheidsgezelschap - het aantal varieert en wordt uitgebreid met buurtbewoners - behoren onder anderen Benjamin Verdonck (Hollandia), Arnaud Jacobs (Los Cojones del Toro), Kristien van Pellicom (Blauw Vier), Johan Heldenbergh (Blauwe Maandag), Waas Gramser en Kris Van Trier (Maten, de Onderneming) en Elsemieke Scholte (Troubleyn). Hun kostuums en decors zijn uiterst eenvoudig maar hun enthousiasme is aanstekelijk en soms haast ontroerend. Stel u het volgende tafereel even voor.

Een hoekje van de Dageraadplaats op woensdagmiddag. Het basketbalveld is verlaten, want het regent pijpestelen alsof het niet juni maar november is. In een hoekje van het plein, onder de bomen, zijn enkele onversaagden bezig om een piepklein podium op te zetten. Met nauwelijks beschutting door het gebladerte betekent dat zwoegen en vloeken, want het materiaal is niet echt bestand tegen een dergelijke vlaag: een podiumpje van drie bij twee, enkele palen en daartussen een stuk of wat geschilderde taferelen op doek.

Uiteindelijk moeten de Weik-troepen zich terugtrekken in het nabijgelegen café, maar nog voor de bui voorbij is staan ze weer buiten, want Don Quichot is op komst en wenst niet lang te wachten. Een kleine karavaan trekt zich op gang, met acteur Arnaud Jacobs op een stalen ros dat veel weg heeft van een fiets en Johan Heldenbergh als de dikke van Cervantes: Sancho Panza. Heldenbergh draagt een valse bierbuik (cerveza-buik?) die tegen een stootje kan. Dat laatste wordt enkele minuten later ook eigenhandig ontdekt door een groepje migrantenkinderen dat het voetbal best even wil ruilen voor toneel, zolang dat maar enig visueel spektakel oplevert. Nu bestaat de voorstelling naar Lunacharski/Cervantes wel uit vier delen, en daarin wordt telkens een moeilijke vraag gesteld. Bijvoorbeeld: is revolutie waardevol of te verwerpen? Speelt het geweten een belangrijke rol in de besluitvorming van een koning? Het zijn allesbehalve onderwerpen voor een familiespektakel - met de Don Quichot-bewerking van Lunacharski werd dan ook voor een historisch-politiek pamflet van omstreeks de eeuwwisseling gekozen. En dus: nog vóór het vierde deel is driekwart van het jonge publiek weer aan het voetballen of basketten, wat de toneelspelers in de bespreking achteraf tot bezinning aanzet. "We willen geen waarheid verkondigen maar de mensen uitnodigen om na te denken," aldus een van de initiatiefnemers, Valentine Kempynck. Een respectabel streven, maar aan de vorm dient nog een en ander geschaafd, daarmee is iedereen het eens. De Antwerpse Don Quichot mag dus gerust als een work in progress worden beschouwd. (SH)

Don Quichot is de hele zomer in Antwerpen te zien. Info over voorstellingen op tel. 03/234.99.19 (De Onderneming), info over Weik-activiteiten op tel. 03/232.53.10.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234