Maandag 14/06/2021

Advertentie van

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Back to the seventies in 'Vinyl': Paul Ambach

Nadat De Morgen je eerder al 10 van de meest iconische platen aanbood, is er nu de HBO-reeks 'Vinyl', voorbestemd om iconisch te worden. De reeks gaat van start op 15 februari en is exclusief te bekijken in Play More van Telenet.

null Beeld Pieter-Jan Vanstockstraeten/Photonews
Beeld Pieter-Jan Vanstockstraeten/Photonews

Eindelijk is hij er: Vinyl. De reeks die grootmeesters Martin Scorsese en Mick Jagger al tien jaar wilden maken. Nieuwe parel aan de rijk bezette HBO-kroon.

Een serie waar zowel de voltallige muziek- als televisiewereld al jaren naar uitkijkt. Over de wilde jaren zeventig in de New Yorkse muziekscène. Over reilen en zeilen in de (fictieve) platenmaatschappij American Century Records, dat niet alleen tonnen geld schepte met het tekenen - en uitbuiten van - beloftevolle bands, maar ook niet vies was van wat bijverdiensten uit de florerende drugshandel. Waar niet geschuwd werd voor bruut geweld en losbandigheid eerder regel dan uitzondering was. Zo ging het er naar verluidt aan toe in de Big Apple. Maar wij wilden van een aantal anciens wel eens weten hoe hun seventies eruit zagen.

De seventies van Paul 'Boogie Boy' Ambach
In deze contreien kennen we Paul Ambach vandaag misschien vooral nog onder zijn alter ego Boogie Boy. De hyperactieve 'blues shouter' die al decennialang gekend staat als rasentertainer, en wereldwijd podia deelde met grootheden als BB King, Alvin Lee, The Kinks en John Lee Hooker. Maar naast showman is de ondertussen 67-jarige Antwerpenaar met Joodse roots ook businessman. En de fundamenten van wat later een showbizz-imperium zou worden legde Ambach in de seventies.

'Nadat ik als student in de jaren '60 al een paar kleinere concerten had georganiseerd, ging de bal eigenlijk echt aan het rollen toen ik In '71 James Brown naar België haalde', vertelt Boogie Boy met hoorbare trots. 'Ik ging samen met Michel Perl (Ambachs jarenlange zakenpartner, red.) onderhandelen in New York, en we namen een hotel op 42nd Street in Manhattan. 's Nachts werd ik in mijn kamer bestolen van mijn broek met portefeuille in. Daar stond ik, zonder geld, zonder broek. Maar ik slaagde er uiteindelijk wél in om James Brown naar België te halen, als eerste', aldus Ambach, die meteen ook de Europese agent werd van The Godfather of Soul. 'Ik liet Brown optreden in het op dat moment gloednieuwe Vorst Nationaal. Het was de katalysator van mijn carrière als promotor. Want snel daarna volgden concerten in Parijs, Berlijn, Londen, Amsterdam, ... De trein was vertrokken!'

Rolling Stones Express
Ambach richtte met Michel Perl de firma Make It Happen op, en begon er de grootste bands van dat moment mee naar België te halen. 'Nadat we eerst Led Zeppelin brachten, volgde in '73 een klepper van jewelste: The Rolling Stones, The World's Greatest Rock&Roll Band. En daar kwam wat bij kijken. Hun rider was misschien de langste die ik ooit gezien heb. Ik liet van de Brusselse toptraiteur Bernard het allerbeste aanrukken. Kreeft, zalm, kaviaar, ... die mannen hebben dat eten zelfs niet aangeraakt.'

null Beeld Photonews
Beeld Photonews

Omdat de Stones op dat moment niet mochten optreden in Parijs, haalde Ambach meteen ook 25.000 Fransen naar België voor twee extra concerten. 'Keith Richards was er betrapt met cannabis en die mochten daar niet meer spelen. Geen probleem, dacht ik. We leggen een paar treinen in, de Rolling Stones Express, en doen het gewoon hier. Dat was toch een straffe toer.'

Het succes van Vorst Nationaal, op dat moment de meest moderne en best uitgeruste concertzaal van het land, ging bijna hand in hand met de rijzende ster van Ambach en zijn zakenpartner. 'We hebben er wel mee voor gezorgd dat Brussel opeens op de internationale kaart stond. Alle wereldsterren hielden opeens halt in ons land. Frank Sinatra, Frank Zappa, Boy Dylan, Santana, en misschien wel hét moment van mijn carrière, Bob Marley in 1980, God die landde in Vorst.'

Mafketel
Hoe wild de seventies echt waren heeft Ambach naar eigen zeggen nooit écht van dichtbij meegemaakt. 'Wij gingen wel eens op de lappen, met James Brown, Bruce Springsteen of Paul Simon om een goed concert te vieren, maar dat ging eigenlijk nooit 'over the top'. Zonder de waarheid te willen verzwijgen hoor. Als promotor moest ik de volgende morgen vroeg weer nieuwe concerten plannen en opnieuw voor volle zalen zorgen. Het was vooral de taak van de manager om hun artiesten in bedwang te houden. De echte toppers waren ook de meest professionele. Alleen Captain Sensible, die ook bij The Damned speelde, was zo'n mafketel die opriep om de zaal kapot te slaan. Dat is de enige die nooit meer is moeten terugkomen.'

Het heetste ijzer smeedde Boogie Boy dus in de seventies. Hij zou uiteindelijk 22 jaar mede-eigenaar zijn van Vorst Nationaal, en pas in 2013 zijn laatste aandelen verkopen aan de Music Hall Group. Make It Happen verkocht hij in 2001 dan weer aan Live Nation, waar hij tot 2010 nog aan de slag bleef. 'Het ambachtelijke van toen, vergeef me de woordspeling, is er ondertussen wel uit. Mijn feeling bepaalde toen het risico. Financiële durf, gedrevenheid, en een soort symbiose vaak tussen de promotor en de artiest. Daarmee hebben we schone dingen gedaan. Ik heb me altijd laten meevoeren door een gunstige wind, en we hebben zelf toch veel stof doen opwaaien. De rest van mijn verhaal moet je maar in mijn boek lezen dat ik er dit jaar over uitbreng (lacht).'

Vinyl is vanaf 15 februari exclusief te bekijken in Play More van Telenet.

Dit artikel werd geschreven door Tom Deschacht, in samenwerking met Telenet.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234