Maandag 14/06/2021

Advertentie van

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Back to the seventies in 'Vinyl': Ludo Mariman

Nadat De Morgen je eerder al 10 van de meest iconische platen aanbood, is er nu de HBO-reeks 'Vinyl', voorbestemd om iconisch te worden. De reeks gaat van start op 15 februari en is exclusief te bekijken in Play More van Telenet.

null Beeld

De seventies van Ludo Mariman
Ludo Mariman deed als frontman van The Kids eind jaren zeventig tonnen stof opwaaien in de Vlaanders. Al snel na hun oprichting in 1976 mocht de punkband podia delen met de Patti Smiths, de Iggy Pops en andere internationale grootheden van deze wereld. 'Ik herinner me vooral hoe snel het toen allemaal ging', blikt Mariman terug. 'Wij gingen als een stel onervaren jonkies aan de slag in '76 en hadden in '78 al twee platen opgenomen. De eerste zelfs op één dag. Live ingespeeld, alles ingeblikt op een namiddag en klaar.

DIY
Heel kenmerkend voor de punk toen was dat we de dingen gewoon zelf déden. DIY. Wij kropen ook op het podium met die attitude. Tegen schenen schoppen, broek afsteken, fuck you aan de langharige hippies en de maatschappij. Onder de weinige punkbands die er in ons land toen waren heerste er wel solidariteit. We zochten optredens voor elkaar. In de Cinderella of de Match Club in Antwerpen. De weinige plekken waar we als punkers ook konden uitgaan op muziek van The Ramones of The Sex Pistols. Het was misschien marginaal in vergelijking met New York of Londen in die tijd, maar voor ons was het goed genoeg.'

Ook de sex & drugs & rock&roll waren niet alleen in New York te vinden. 'Man, wij stonden op een podium als punkers. Natuurlijk kwamen de meisjes op ons afgevlogen. En daar kwamen vanzelf de drugs bij. Je kreeg iets aangeboden en dan ging het op den duur fout, want op den duur kwam er van de rock&roll niet te veel meer in huis. Ook dat waren de jaren zeventig.'

null Beeld Filip Reynaers/Photonews
Beeld Filip Reynaers/Photonews

Helft royalties kwijt
In 'Vinyl' wordt geen al te fraai - maar volgens schrijver en executive producer Terence Winter wel op de feiten gebaseerd - beeld opgehangen van de platenmaatschappijen. New York is dan nog wel 't Stad niet, toch waren onze vaderlandse platenbonzen geen doetjes. 'We lieten ons natuurlijk vangen door een uitgavencontract te tekenen. Resultaat: de helft van onze auteursrechten kwijt. Wisten wij veel. En niet één maatschappij, verschillende platenfirma's rijfden zo de centen binnen. En ik heb die daar nooit veel voor zien doen hé. Later hebben we toch geleerd om zulke deals niet meer af te sluiten. Alleen voor There Will Be No Next Time heb ik nog zo'n overeenkomst tegenwoordig, dat nummer is een geval apart, maar die mannen doen er tenminste toch nog iets voor (lacht).'

In 2016, veertig jaar na hun verschroeiende start, bestaan The Kids nog steeds, met weliswaar een break van meer dan tien jaar. Mariman en de zijnen spelen in het voorjaar onder meer voor een uitverkochte AB en Roma. Nog steeds in de geest van hun seventies-periode. 'Wij hebben misschien geen toestanden meegemaakt als in New York, maar we hebben wel wat teweeg gebracht. En als ik zie dat er nog steeds nieuwe generaties jongeren aanspreken met de ideeën waar we toen groot mee werden, ben ik er gerust. Punk is not dead. De seventies in zekere zin dus ook niet.'

Vinyl is vanaf 15 februari exclusief te bekijken in Play More van Telenet.

Dit artikel werd geschreven door Tom Deschacht, in samenwerking met Telenet.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234