Maandag 14/06/2021

Advertentie van

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Back to the seventies in 'Vinyl': Jan Delvaux

Nadat De Morgen je eerder al 10 van de meest iconische platen aanbood, is er nu de HBO-reeks 'Vinyl', voorbestemd om iconisch te worden. De reeks gaat van start op 15 februari en is exclusief te bekijken in Play More van Telenet.

null Beeld Sven Ponsaerts
Beeld Sven Ponsaerts

Eindelijk is hij er: Vinyl. De reeks die grootmeesters Martin Scorsese en Mick Jagger al tien jaar wilden maken. Nieuwe parel aan de rijk bezette HBO-kroon.

Een serie waar zowel de voltallige muziek- als televisiewereld al jaren naar uitkijkt. Over de wilde jaren zeventig in de New Yorkse muziekscène. Over reilen en zeilen in de (fictieve) platenmaatschappij American Century Records, dat niet alleen tonnen geld schepte met het tekenen - en uitbuiten van - beloftevolle bands, maar ook niet vies was van wat bijverdiensten uit de florerende drugshandel. Waar niet geschuwd werd voor bruut geweld en losbandigheid eerder regel dan uitzondering was. Zo ging het er naar verluidt aan toe in de Big Apple. Maar wij wilden van een aantal anciens wel eens weten hoe hun seventies eruit zagen.

De seventies van Jan Delvaux
Voor muziekjournalist en Belpop-encyclopedie Jan Delvaux begon het allemaal in de seventies. De Leuvenaar, geboren in 1962, groeide op in baanbrekende muzikale tijden. 'Er gebeurde in het begin van de seventies heel veel tegelijk. Nieuwe technologieën, de eerste festivals, en opeens kwamen er ontzettend veel nieuwe genres op ons af. Van pure rock uit de sixties ging het opeens veel breder. We werden overladen met disco, reggae en punk, een genre dat voor mij heel bepalend geweest is', aldus Delvaux, wiens ogen open gingen over het Kanaal. 'Wij gingen op schoolreis naar Londen en zagen daar opeens punkers op straat lopen, naast oude hippies. Op iedere hoek een platenwinkel en zo ontzettend veel nieuwe uitingen van jeugdcultuur, die wij in Leuven nog niet gezien hadden. En die punk, daarvan voelde ik al snel dat dat voor mij helemaal juist zat. Mijn oudere neef werkte in die tijd voor FM Brussel, en zo kwam ik er snel in contact met heel veel nieuwe muziek, ontdekte er ook bands als Pink Floyd en Led Zeppelin, en de bal was aan het rollen.'

De Lux in Herenthout
De liefde voor muziek was pril maar sterk, en de jonge tiener Jan Delvaux werd al snel een fervent concertganger. 'Ik had het geluk om heel jonge tantes te hebben, toen begin de twintig, en daarmee ging ik naar het Koninklijk Circus in Brussel. Patti Smith stond er in '75 met haar eerste plaat Horses, en ik was erbij, als 13-jarig manneke. En daarna van het ene caféconcert naar het andere. Naar de eerste concerten van die de jonge Herman Schueremans organiseerde, in Zaal der Hallen in Leuven.

null Beeld Belga Images
Beeld Belga Images

Naar topbands als The Cure, Dire Straits of U2 in de Lux in Herenthout, toen een van de topzalen in ons land. Ik ging overal naartoe. Als jonge gast kreeg ik van thuis ook best veel vrijheid, en zo konden we 's avonds met de maten naar het Mallemunt-festival in Brussel, naar Roland en Big Bill gaan kijken. Dat grootstedelijke van de muziek was dus ook heel dichtbij.'

Muziekreservaat
Maar niet in het minst Leuven en omstreken bleken in de seventies een aantrekkingspool te zijn voor de muziekscène. 'Het leek of onze streek een soort van muziekreservaat was. Leuven was een echte muziekstad, waar Kris Debruyne, Raymond en Johan Verminnen uitgingen, en waar de jukeboxen vol goeie platen staken. In kleine dorpscafeetjes als Den Blok in Werchter of Kaffee Claude in Haacht gaf er elk weekend wel een jong bandje zijn eerste optreden. De Kreuners hadden een knappe blonde stoot op hun affiche staan, die uiteraard op de nodige interesse kon rekenen bij ons. Bleek dat achteraf gewoon een kartonnen display te zijn, die ze op de foto hadden gezet om volk te lokken. Dat klinkt romantisch als ik het zo vertel, maar eigenlijk was het dat ook echt.'

Werchter
Het gezin Delvaux woonde in Rotselaar, en daar stond in 1975 opeens een echt rockfestival: Rock Werchter. 'Bijna te mooi om waar te zijn, al zouden we uiteindelijk pas in '78 voor het eerst ook echt naar het festival gaan, toen al met z'n 8.000'en. Na verloop van tijd kende ik er ook iedereen, en veel van die jeugdvrienden zijn ook vandaag nog steeds professioneel met muziek bezig. Door een ongelooflijk toeval heb ik veel pionierswerk uit onze vaderlandse muziekgeschiedenis van heel dichtbij mogen meemaken', aldus Delvaux, die rond zijn 16de zijn eerste stukken over muziek begon te schrijven, en er bijna 40 jaar later nog steeds van leeft. 'Negentig procent van wat ik vandaag doe heeft met muziek te maken, en dat komt voor een groot stuk door wat er toen in die opwindende seventies gebeurde. Ik ben dus nog steeds heel content dat ik geen tien jaar eerder ben geboren (lacht).'

Vinyl is vanaf 15 februari exclusief te bekijken in Play More van Telenet.

Dit artikel werd geschreven door Tom Deschacht, in samenwerking met Telenet.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234