Zondag 15/12/2019

cult.vragen

"Bach was een sukkel"

Beeld BELGA

Veel kinderen liggen er al nachtenlang wakker van, maar zaterdag is het eindelijk zover. Na een lange boottocht vanuit Spanje zet Sinterklaas dan voet aan wal in Antwerpen. Ondanks zijn drukke agenda maakte de Sint graag even tijd voor De Morgen om te vertellen over een legendarisch concert van Paganini.

Wat is het meest memorabele concert dat u ooit hebt bijgewoond?

"Dat is moeilijk kiezen. Ik bevind mij in de merkwaardige situatie dat ik de laatste getuige ben van musici van wie geen opnames bestaan. Als iemand wil weten hoe we Bach moeten inschatten als klavierspeler, kan men het enkel aan mij vragen. En de waarheid gebiedt mij dan te zeggen: hij was een sukkel."

"Om indruk te maken op mensen die geen verstand hebben van muziek speelde Bach zijn stukken zo snel mogelijk. Maar daar had hij de techniek niet voor. Een notenbrij was daar steeds het pijnlijke gevolg van. Toen ik eeuwen later voor het eerst bebopjazz hoorde, moest ik meteen aan Bach denken. Maar terwijl het klavierspel van Thelonious Monk op muzikaliteit en beheersing rust, was dat bij Bach slechts het resultaat van een drang om te schitteren en totale zelfoverschatting."

"Maar Bach heeft wel enkele mooie stukken geschreven, dat geef ik graag toe."

"Het meest memorabele concert was er eentje van Paganini in Madrid, ik schat ergens rond 1835. De man speelde zo intens dat zijn viool om de haverklap in brand vloog door de bliksemschichten die heen en weer schoten tussen de strijkstok en de snaren. Dan wisselde hij vliegensvlug van instrument tot ook dat weer in de fik ging. Tegen het einde van het concert moest de ene helft van het publiek mond-op-mondbeademing toedienen aan de andere helft, omdat velen letterlijk ademloos hadden zitten luisteren en toekijken."

En welk concert was zijn geld absoluut niet waard?

"Het eerste concert van een tour van U2 in Barcelona, een jaar of zes geleden, denk ik. De jongens hebben nog gepoogd de zaak te redden met wat theatrale effecten, en met kinderachtige videogesprekken, maar dat veranderde niks aan het feit dat die muziek in harmonisch opzicht bijzonder schraal was."

"Hoe meer effectpedaaltjes de gitarist inschakelde, en het waren er tientallen, hoe schrijnender het werd. Dat pathetische gezang van die jongen die voor een artiestennaam heeft gekozen die je zelfs niet aan een hond geeft, deed de zaak helemaal de das om."

De intrede van Sinterklaas is zaterdag om 13.30 uur te volgen op Eén en Ketnet. In de cinema kun je nog gaan kijken naar Ay Ramon!.

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234