Zaterdag 05/12/2020

Babyshambles in de AB: rauw, rommelig en raak ***

Pete Doherty. (Archiefbeeld)Beeld GETTY

De gevaarlijkste drugs lijken afgezworen, maar in de AB wisselde Pete Doherty nog wel graag tussen gitaar en drankorgel. Als aanvoerder van Babyshambles bezorgde dit aangeschoten wild zijn publiek een enkeltje richting prettige chaos.

Al duurde het gelukkig tot aan de bissen, vooraleer Engelands favoriete knuffeljunk alle remmen losgooide. Met een sardonische grijns om de lippen duwde Doherty zowel zijn roadie als gitarist in het publiek tijdens de afsluiter 'Fuck Forever', waarna hij wankelend zocht naar een microfoon die nog wél dienst deed. Die dingen moesten het in zijn handen al een heel concert ontgelden. Bij gebrek aan geluidsversterking nam het publiek dan maar het refrein over. Een vrolijk ontregeld hoogtepunt, dat rijmde met Doherty's slagzin: "happy endings, they still don't bore me."

Zijn podiumhulpje leek anders maar groen te lachen om de geintjes van zijn broodheer. Deze roadie probeerde een heel concert lang ándere stagedivers van het podium te weren, terwijl Doherty enkele malen als ongeleid projectiel een duik in het publiek nam. Daarnaast had de stagehand een voltijdse dagtaak aan het ontwarren van kabels, wanneer Pete weer eens één van zijn microfoons in de voorste rijen liet plonzen of een standaard omkegelde. En anders moest hij wel diens gitaar opvangen, wanneer die zonder enige waarschuwing in zijn richting kwam overvliegen. Op den duur draafde de arme drommel zo vaak op, dat hij het vijfde wiel aan de wagen leek. Een wagen die een set lang vervaarlijk over het wegdek slingerde, alsof ze afstevende op een vergelijkbaar lot als zijn chauffeur. Pete Totale.

Maar hoewel Doherty zich tijdens het concert graag aan zelfsabotage bezondigde, zagen we Babyshambles zelden zo coherent. De songs klonken rauw en rommelig, maar zijn begeleidingsband beschikte net zo goed over een stevige ruggengraat. Daarmee bediende de punk, rammelrock en dub van Babyshambles zich van een nonchalante charme. De ramptoeristen, die naar Doherty kwamen kijken om de gewisse dood in de ogen te staren, kregen op die manier lik op stuk.

Het optreden begon ambitieus met de hit 'Delivery' en 'Nothing Comes to Nothing': twee meezingers die het publiek tot achteraan in beweging kregen. Ook 'Maybelline' klonk even opwindend als op plaat. Alleen 'Farmer's Daughter' werd bepaald mismeesterd: als een doorweekte kat jankte en spartelde Doherty zich naar de slotnoot.

In 'Fireman' leek The Clash dan weer huis the houden, terwijl de zanger het laatste couplet in het publiek afwerkte. Op brandveiligheid sloeg hij nochtans weinig acht: twee keer stak hij een sigaret op, waarbij één smeulende peuk achteloos in de zaal gemikt werd. Een onnodig gebaar, want tijdens '8 Dead Boys' sloeg sowieso een vonk over naar het publiek, dat tot aan de mengtafel over de rooie ging.

Vlak voordien kende de set weliswaar een dip. Maar zelfs dan hield het bizarre charisma van de frontman je wel in de ban. Ook als hij tegen het eind van het concert te dronken leek om een kattebelletje naar behoren te lezen, of een volzin af te maken. Het zou een zielig beeld zijn, ware het niet dat Doherty een charming bastard is. Hij lijkt zich flink te amuseren, spreekt fans aan, poseert gewillig tussen twee nummers door en pronkt met een handgemaakt portret dat hij uit het publiek vist. Voordien polste hij ook al monkelend naar de stand van onze Staat ("Hebben jullie nu eindelijk al een regering?") en mompelde hij iets over "Leopold, koning van alle Belgen". Een andere keer hoorden we hem dan weer een drinklied aanvatten waarin je "Miley Cyrus is really smart" kon ontwaren.

Pete Doherty was zonder twijfel lazarus, maar net als de gelijknamige bijbelfiguur kende Babyshambles een opmerkelijke verrijzenis. Het mocht alleszins een mirakel heten dat de set tot zo'n goed einde werd gebracht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234