Dinsdag 20/10/2020

Team Sky

Baas wielerunie wil onderzoek naar Team Sky

David LappartientBeeld REUTERS

Voorzitter David Lappartient van de internationale wielerunie (UCI) wil dat zijn organisatie een onderzoek instelt naar de praktijken van Team Sky. Hij zei dit naar aanleiding van bevindingen van een Britse parlementaire commissie, die concludeerde dat de wielerformatie en voormalig Tourwinnaar Bradley Wiggins een 'ethische lijn' hebben gepasseerd.

"We geloven dat een krachtige corticosteroïde gebruikt werd om destijds Bradley Wiggins, en mogelijk andere renners die hem steunden, voor te bereiden op de Tour de France", staat in het maandag gepresenteerde rapport. "Dat was niet met de bedoeling een medische nood te behandelen.'' Wiggins beweert het middel te hebben gebruikt tegen astma.

"Wij hebben een anti-doping foundation die de macht heeft dit te onderzoeken'', zei Lappartient tegen de BBC. "Ik vind dat ze van deze mogelijkheid gebruik moet maken. Iedereen behoort te weten of Wiggins dan wel Sky de dopingregels hebben overtreden. Als het middel daadwerkelijk is aangewend om de prestaties te verbeteren is er sprake van bedrog."

Russische hackers maakten twee jaar terug openbaar dat Wiggins, onder meer kort voor zijn eindzege in 2012 in de Tour de France, met toestemming de verboden corticosteroïde triamcinolon kon gebruiken. Het middel helpt om allergieën en ademhalingsmoeilijkheden te behandelen.

Wiggins doet alle aantijgingen af als laster. "Er is sprake van een heksenjacht. Mijn familie gaat door de hel." Chris Froome, die vandaag de eerste rit van de Tirreno-Adriatico gereden, blijft achter zijn ploeg staan. "Ik geloof in Sky, anders was ik al weg"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234