Dinsdag 15/06/2021

Interview

Baas van Uber in België: "Onze concurrent is niet de taxi, maar de auto"

null Beeld © Bas Bogaerts
Beeld © Bas Bogaerts

Concurrentievervalsing, sociale dumping, bedrog: de aantijgingen aan zijn adres zijn vernietigend. Toch zegt Filip Nuytemans, de CEO van Uber België, dat hem niets te verwijten valt. "Uber staat niet boven de wet."

De taxi-app Uber is de jongste hype uit Silicon Valley, maar de Belgische baas is geen nerd. Als Filip Nuytemans (31) het kantoor in Brussel komt binnengewandeld, zit de jonge dertiger strak in het pak, zijn baardje getrimd en de haren nonchalant door elkaar. Tot voor kort woonde Nuytemans in de hippe Brooklyn-wijk in New York, en dat merk je. Als hij echt op dreef komt, is de Engelse taal nooit ver weg.

Nuytemans: "Ik zal je verrassen: ik heb nog nooit een auto in mijn bezit gehad. Ook mijn jongere broers gaan vaak uit in Brussel met Uber. Vroeger gingen ze met de wagen, toen was ik nooit zeker of ze veilig thuis zouden geraken. Nu ze Uber nemen, vind ik dat een pak veiliger. Wist u dat het aantal auto-ongevallen door alcohol daalt in de steden waar Uber wordt gelanceerd? Mensen gebruiken minder hun eigen wagen in de weekend. Daardoor gebeuren er ook minder ongevallen."

Wie al een tijdje in Brussel woont, weet hoe diep de frustratie zit in het taximilieu. Tientallen Uber-chauffeurs werden aangevallen, voor de rechter gedaagd of moesten hun wagen afstaan.
Nuytemans: "Ik heb zware maanden achter de rug. Er hangen veel mythes rond Uber, dat doet ons geen goed. Maar, let's set the record straight: de meeste beweringen kloppen niet. Zo betaalt Uber wel belastingen. Uber Belgium heeft zeven werknemers en die worden volgens de wet betaald. Wij betalen ook belastingen op onze winsten, zoals elk ander bedrijf."

U neemt wel een loopje met de veiligheid. Wie een Uber-taxi neemt, is niet verzekerd. Wat als er een ongeval gebeurt?
"Dat klopt gewoon niet. Naast de verzekering van de bestuurder heeft Uber een commerciële verzekering afgesloten die iedere rit in Brussel verzekert. De verzekering dekt zowel passagiers als eventuele derden.

"Niemand kan zomaar bestuurder worden bij Uber. Je moet een bewijs van goed gedrag en zeden voorleggen. Daarnaast hebben we extra veiligheidsmaatregelen ingebouwd in onze app. Na elke rit kun je je bestuurder beoordelen via de app. Zodra de score te laag is, wordt de chauffeur uit het netwerk gegooid."

Begrijpt u de frustratie bij taxichauffeurs? Zij moeten een hogere ritprijs aanrekenen omdat zij volgens het boekje werken. Uw chauffeurs doen maar op.
"Het is de bedoeling dat iedereen die geld verdient via Uber dat ook aangeeft via de belastingen als zelfstandige of zelfstandige in bijberoep. Op dit moment sensibiliseren wij onze bestuurders om dat ook te doen. Als bestuurders tegen de lamp lopen, worden ze onmiddellijk van het platform verwijderd."

Feit is: als een reiziger de keuze heeft tussen een rit van 20 euro of 40 euro, dan is de keuze snel gemaakt.
"Veel mensen die Uber gebruiken, namen vroeger geen taxi. Onze concurrent is dus niet de taxi, maar de personenwagen. Steeds minder mensen zijn geneigd om een eigen wagen te kopen. Mobility on demand boomt. En Uber probeert de markt te vergroten, niet te verschralen."

Nochtans verdienen veel chauffeurs minder dan het minimumloon.
"Uber werkt op vrijwillige basis. Als een bestuurder niet tevreden is met zijn loon, dan kan hij op elk moment stoppen."

In bijna heel Europa is Uber intussen verboden. Hoe lang denkt u het nog vol te houden in Brussel?
"Uber is níét verboden in Brussel. Het klopt dat een taxibedrijf (Taxi Verts) een rechtszaak heeft aangespannen tegen Uber, maar er is nog geen uitspraak in die zaak. Uber staat heus niet boven de wet."

De politiek wil Uber wel reguleren, maar dan moet u wel akkoord gaan met strengere regels.
"De overheid moet een gelijk speelveld creëren, maar wel eentje dat concurrentie mogelijk maakt. Nu heb je bijvoorbeeld nog een vaste prijszetting, dat is niet meer van deze tijd. Verder moet het kader de consument beschermen en een aantal kwaliteitsnormen stellen."

Bent u bereid om uw standpunten af te zwakken?
"Uber is 100 procent bereid om zich te schikken naar de regels van de overheid. Als het nieuwe wettelijke kader er komt, zullen we in alle transparantie meedelen aan de overheid welke bestuurders zich op het netwerk bevinden en hoeveel zij per jaar aan Uber hebben verdiend. Dan moet elke bestuurder zijn inkomsten aangeven, anders loopt hij tegen de lamp."

Dus Uber in België kan een blijvend succes worden?
"Op dit moment hebben we enkele honderden bestuurders in Brussel. Dat is een succesverhaal. Het doet mij een plezier dat steeds meer mensen gebruikmaken van Uber. Uber is the way forward.

"Uber is een 'disruptive technology'. Verandering brengen in een sector is nooit makkelijk, kijk maar naar Airbnb of Netflix. Misschien ben ik de dialoog in het begin niet altijd goed aangegaan. Maar dat hoort nu eenmaal bij de evolutie van een start-up naar een volwassen bedrijf. Toen we vorig jaar in België begonnen, was ik helemaal alleen."

Wat bent u nog van plan in Brussel?
"Het is mijn ambitie om UberPool naar Brussel te brengen. Ik hoop dat dat eind dit jaar nog zal lukken, anders begin volgend jaar. Bij UberPool zit je niet meer alleen in een taxi, maar samen met andere passagiers die dezelfde richting uitgaan. De app berekent de route van elke gebruiker zodat de chauffeur onderweg nog andere passagiers kan oppikken, afhankelijk van de vraag en het aanbod.

"UberPool zorgt dat je minder wagens nodig hebt, dus zijn er minder files en dat is beter voor het milieu. Je hebt de flexibiliteit van een wagen, maar tegen een betere prijs. De enige vereiste is dat je een zekere densiteit aan Uber-gebruikers nodig hebt in de stad. Als ik zie waar Brussel nu staat, dan hoop ik UberPool eind dit jaar te lanceren."

Komt Uber ook naar Antwerpen en Gent?
"We weten dat de vraag in Antwerpen enorm is. Uber kan zien hoeveel mensen in een bepaalde regio zijn app hebben gedownload. Al meer dan 10.000 mensen buiten Brussel - niet alleen in Antwerpen - hebben de app gedownload om een Uber te bestellen. Bovendien heeft Antwerpen net als Brussel heel wat mobiliteitsproblemen. Dat speelt ook mee."

Is er al een lanceringsdatum?
"Nog niet, maar het zou dit jaar nog kunnen. Bij een start-up als Uber kan het snel gaan."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234