Dinsdag 29/11/2022

Baas 'Der Spiegel' aan de kant geschoven

Vorige week donderdag werd Stefan Aust, de 61-jarige hoofdredacteur van het Duitse weekblad Der Spiegel, op zijn vakantieadres op Ambon door zijn adjunct Joachim Preuss gebeld: of hij wist dat er een zoektocht naar zijn opvolger gaande was? Nee, daarvan was Aust niet op de hoogte. Maar hij wilde er wel het fijne van weten. Hij keerde vervroegd in Hamburg, de Duitse mediahoofdstad, terug om zich van de recente ontwikkelingen ter redactie op de hoogte te stellen.

Op dat moment had de Spiegel-uitgeverij, waarin de redacteuren een belang van 50,5 procent hebben, meegedeeld dat Austs contract, dat per 31 december 2008 afloopt, niet zal worden verlengd. Aust, die Spiegel-oprichter Rudolf Augstein in 1996 opvolgde, zou zich meer door persoonlijke motieven dan door professionele afwegingen laten leiden. Hij zou de redactie instrueren om tegen windenergie te ageren omdat hij zelf geen windmolens in zijn achtertuin wil. Zijn toegewijde zorg voor Spiegel-TV, producent van tv-documentaires, zou ten koste zijn gegaan van de papieren Spiegel. En hij zou - de ergste van alle zonden in medialand - de voorkeuren van de jeugd hebben miskend. Dat laat onverlet dat Stefan Aust de aanvallen van de concurrenten Stern en Focus met succes heeft afgeslagen. Van Der Spiegel worden wekelijks ruim een miljoen exemplaren in 172 landen verkocht - al jarenlang. En dat de redacteuren weer een mooie kerstbonus tegemoet kunnen zien, hebben zij in belangrijke mate aan Aust te danken - daarover zijn zelfs zijn tegenstanders het eens.

Met zijn vertrek zouden echter toekomstige belangen zijn gediend. Net als de kastanje bij het Achterhuis van Anne Frank is Aust, volgens een redacteur, een boom die nog bladeren draagt maar vanbinnen verrot is. Daar kan hij het na elf succesvolle jaren mee doen.

Sander van Walsum

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234