Dinsdag 16/07/2019

Ba, rock? Barok!

Vele jonge (en ook al minder jonge) ensembles voor barokmuziek presenteren zichzelf als een soort historische rockers. De ritmische drive van de basso continuo, vaak uitgebreid met een hele resem tokkelinstrumenten (luit, theorbe, gitaar...), doet het nodige om deze claim geloofwaardig te maken. Het Belgische ensemble B’Rock is daar een goed voorbeeld van. Op deze cd treedt het in kleine formatie op (vandaar ‘XS’) met een serieuze ontdekking, de Speelstukken van David Petersen. Petersen is een Nederlander die thuishoort in wat men meestal de ‘Noord-Duitse vioolschool’ noemt, een groep virtuoze violist-componisten die toen een grote invloed hadden. Hun stijl is ‘barok’ in de originele betekenis van het woord: grillig, avontuurlijk, laverend tussen kunst en kunstjes.

Aan de andere kant van het barokke spectrum staat de hofmuziek, waarvan je matiging en discretie verwacht. Op het einde van de baroktijd (in 1744) schreef Johan Helmich Roman aan het Zweedse hof nog altijd in de (Franse) stijl van 30, 40 jaar tevoren de muziek voor de ceremoniële festiviteiten die voorafgingen aan de ‘begeleiding’ bij het huwelijk van prinses Lovisa Ulrika en hertog Adolf Fredrik. Het herinnert een beetje aan Telemann, met enkele persoonlijke accenten. Mooi, beschaafd maar ook een tikkeltje vervelend. Of ligt het aan de gepolijste speelstijl van het Zweedse ensemble?

Nummer drie in het barokke gamma is de kerkmuziek. In de cantates van Bach is uiteraard minder sprake van ‘rock’; toch hebben de hedendaagse specialisten ook hier een nieuwsoortige ritmische puls gevonden. Il Gardellino combineert die efficiënt met de hemelse lyriek van hoboïst en ensembleleider Marcel Ponseele. Het gaat hier om drie kleinschalige cantates, zonder ingewikkelde koren, die principieel goed varen met de kamermuzikale aanpak die hier wordt gebruikt.

Johann Rosenmüller schreef ook kerkmuziek maar was voor de rest een (moeten we zeggen: actueel?) buitenbeentje, die zelfs voor vermeende ‘sodomie’ en ‘pederastie’ in de gevangenis belandde. Deze cd wisselt motetten af met enkele uitstekende triosonates en biedt zo een goed overzicht van het werk van een uitzonderlijk componist. Hier zou echter een iets grootser gebaar heilzaam geweest zijn.

David Petersen, Speelstukken. B’Rock XS (Et’cetera).

Desire (cantates van J.S. Bach). Il Gardellino, Marcel Ponseele (Passacaille).

Johan Helmich Roman, Drottningholmsmusiken. Ensemble 1700 Lund, Göran Karlsson (cpo)

Johann Rosenmüller, Beatus Vir? (motetten en sonates). Gli Incogniti, Amandine Beyer (Zig-Zag Territoires)

DM-medewerker Stephan Moens serveert u elke vrijdag de mooiste klassieke muziek-cd’s.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden