Maandag 22/07/2019

'Azië

Herbert Ypma doet ons met zijn Hip Hotels boeken dromen

@9* DM bolleke tsskop= @9* eind blokje=

heeft nu volop het modernisme ontdekt'

Reizen naar Azië is allang geen voorrecht meer van de happy few. Thailand, India, Sri Lanka, Hongkong, Japan en China staan steeds vaker op de agenda, zij het als vakantiebestemming of voor zaken. Dat het oosten een traditie heeft van gastvrijheid en dat de hotels er, vergeleken met dezelfde standaard in Europa, fraaier én (meestal een pak) goedkoper zijn, is ook geen geheim. Herbert Ypma, de man die ons met zijn Hip Hotels- boeken doet dromen en watertanden, heeft het voorbije jaar Azië uitgekamd. En hij heeft er veel fraais gevonden.

door Agnes Goyvaerts

Ypma is van oorsprong Nederlander, Fries om precies te zijn, maar woonde onder meer in de VS, Mexico, Australië, Londen en - tegenwoordig - in Parijs. Zijn voertaal is Engels, maar met een beetje oefening komt het Nederlands gauw weer boven. Ypma was eerder dit voorjaar in België om zijn jongste telg Hip Hotels Oriënt te presenteren, de negende in de reeks. Het boek ligt nu in Nederlandse vertaling in de winkel.

Van maart tot september 2004 reisde de 47-jarige globetrotter hiervoor onafgebroken door Azië. India kent hij bijna als zijn broekzak - 'ik ben er 26 keer geweest' - maar over het algemeen had hij Azië onderschat: 'De verbindingen tussen de verschillende landen zijn niet zo gemakkelijk. Je kunt niet zomaar van Japan naar Luang Prabang en van daar naar Phuket. Korea is een apart geval, maar ook voor andere bestemmingen ligt de communicatie niet voor de hand. Ik heb uiteindelijk Bangkok als hub moeten gebruiken, maar dan zit je wel telkens met grote afstanden.' Bovendien werd hij dan ook nog ernstig ziek in China, een abces in zijn buik, en wou hij daar niet geopereerd worden. Hij houdt ter illustratie zijn servet over de onderkant van zijn gezicht en zegt: 'Je moet maar eens doodziek zijn en twee weken lang alleen dit zien van mensen die in en uit je kamer lopen en die een taal spreken die je niet begrijpt.' Uiteindelijk werd hij geopereerd in het Institut Pasteur in Parijs, waar hij woont, en het heeft weken geduurd om er helemaal bovenop te komen.

l Highly Individual Places

Maar dat zijn de risico's van de reiziger. Nochtans moet Ypma op zijn omzwervingen niet in vunzige guesthouses of Spartaanse jeugdherbergen slapen. Meestal is zijn bed gespreid in de mooiste, of op zijn minst bijzonderste hotels in de wijde omtrek. Want dat is zijn werkterrein. 'Hip' is in het geval van de Hip Hotels geen synoniem van trendy, maar staat voor Highly Individual Places, en hoewel dat volgens de auteur niet per se dure hotels hoeven te zijn, draait het daar toch wel vaak op uit. Zijn eerste Hip Hotels-boek verscheen in 1999 en behandelde stadshotels. Ypma kwam op het idee omdat hij vond dat er een gat gaapte tussen de praktische gidsen als Lonely Planet enerzijds en de salontafelboeken, waarin je prachtige plaatjes vindt, maar geen nuttige informatie. Hij kon het weten, want hij is een bereisd man.

Ypma's vader, een geoloog, vestigde zich in New York toen Herbert nog een jongetje was, en het gezin reisde vader achterna, waar hij ook opdrachten had. Mexico is een van de landen die Herbert kent uit zijn kindertijd en die op hem een diepe indruk hebben nagelaten. 'Ik hou van die hevige kleuren. Je vindt ze ook terug in India, in Marokko, in Egypte. Natuurlijk zijn dat heel verschillende landen, maar er is een gemeenschappelijk gevoel dat me zeer aanspreekt', zegt hij.

Als twintiger belandt hij in Australië en gooit hij zich op het windsurfen, eerst als sportman, daarna als zakenman. Hij boert goed en na een paar jaar kan hij een eigen architectuurtijdschrift, Interior Architecture, opzetten. Het blad slaat aan en geniet onmiddellijk het vertrouwen van grote adverteerders. Het is rond deze tijd dat Ypma ook gaat samenwerken met de Australia Wool Corporation, waarvoor hij een serie mooie boeken maakt waarin het product wol in de hele wereld wordt beschreven. 'Ik ben eigenlijk een verteller', zegt hij, 'ik doe graag het relaas van wat ik heb meegemaakt. Bij mijn verhalen begon ik foto's te maken, en blijkbaar viel dat in goede aarde.' Wanneer de advertentiemarkt begint te slabakken, gaat zijn tijdschrift op de fles en heeft Ypma nog het geluk dat hij zijn boek India Modern als visitekaartje kan laten zien, over bouwstijlen in India. Aldus kan hij als schrijver-fotograaf in Europa aan de slag gaan. Hij leert te leven uit zijn reiskoffer, een camera en laptop gaan overal mee.

Voor zijn Hip Hotels-boeken arriveert Ypma nooit ter plaatse met een gevolg van assistenten en sjouwers. 'De mensen zijn altijd verbaasd als ze me zien aankomen met mijn bagage', zegt hij. 'Ze verwachten opstellingen met paraplu's en spots, maar dat heb ik niet nodig.' Op die manier raakt hij ook gemakkelijker op onverwachte plekken, en het zijn die, zegt hij, die hem de meeste voldoening opleveren. Na uren door de woestijn te hebben gereden plots een slaapplaats zien oprijzen in een oase. Of met de hondenslee over een bevroren rivier razen om bij het ijshotel te komen. Of een luxehotel ontdekken op een piepklein eilandje waarvoor je driemaal een overzetboot moet nemen.

l Balé op Bali

Wat hem in Azië bijzonder heeft bekoord, is ten eerste de service, die er altijd fantastisch is, en ten tweede de nieuwe wind die er waait door de hotellerie, waarbij elementen uit verschillende culturen worden samengebracht. Er is een moderniteit ontstaan die ver ligt van het traditionele exotisme, stelde Ypma vast: 'Men werkt met architecten, interieurdesigners en projectontwikkelaars uit verschillende landen, en zo ontstaat er een nieuwe, authentieke stijl die onmiskenbaar Aziatisch is, maar toch niets meer te maken heeft met koperen olifantjes en plaasteren boeddhabeelden. Een mooi voorbeeld van het nieuwe Aziatische modernisme is The Metropolitan van Christina Ong in Bangkok. De eigenares huurde Kathryn Kng in, dé interieurontwerpster van Singapore, en het restaurant werd in handen gegeven van de Australische Amanda Gale, die er de tegenhanger van Nobu (het wereldberoemde restaurant van Christina Ongs Metropolitan in Londen) van moet maken.

Ook het Uma Paro in Bhutan is een samensmelting van verschillende culturen. Ze combineren wel verschillende elementen, maar het blijft authentiek, het wordt geen Disneyland.

Ypma noemt ook hotel Fuchun in China, met zijn golfbaan die perfect werd geïntegreerd in het landschap, omringd door theeplantages. Het zwembad met zijn goudkleurige mozaïeken is uniek en het hotelgebouw zelf is opgetrokken als een taoïstische tempel die oprijst uit het meer.

Een van de opvallendste voorbeelden van de voorkeur voor minimalisme is de Balé op Bali. Meer dan tachtig waterbassins zijn er aangelegd op terrassen, en elke gast logeert in een privé-bungalow met eigen zwembad, dat rechtstreeks vanuit de badkamer bereikbaar is. Het geheel is uiterst strak en licht, wat misschien niet beantwoordt aan de verwachtingen van Europese of Amerikaanse stellen die er op huwelijksreis gaan en er een etnisch-romantisch nest verwachten. 'Inderdaad', zegt Ypma, 'er is ook kritiek op. En ik denk dat in een hotel als de Balé eerder John Pawson of Tadao Ando zich goed zou voelen.'

Maar het is niet al Spartaans modernisme wat de klok slaat in dit boek. Het Old Cataract in Aswan, Egypte, staat er al sinds 1899, en is na een periode van verval in zijn oude luister hersteld. The China Club in Peking, geheel in donker gelakt hout, is ingericht met lampions en kanten antimakassars. En hotel 1929 in Singapore is dan weer hip op een meisjesachtige giechelmanier, met hartvormige kussentjes en rood gebloemd Marimekko-tapijt.

'Azië is grondig veranderd', zegt Ypma. 'Er wordt vandaag veel gereisd binnen het continent zelf. En hoewel westerlingen nog vasthouden aan het koloniale beeld van het oosten hebben de Aziaten zelf een heel andere kijk gekregen op hun achtertuin. Ze zijn niet bang voor moderniteit, en precies dat maakt het Azië van vandaag zo boeiend, die combinatie van geschiedenis, oude cultuur en een resoluut hedendaagse opstelling.' n

Herbert Ypma: Hip Hotels Oriënt is uitgegeven bij Lannoo, 24,95 euro.

Wat hem in Azië bijzonder heeft bekoord, is ten eerste de service, die er altijd fantastisch is, en ten tweede de nieuwe wind die er waait door de hotellerie, waarbij elementen uit verschillende culturen worden samengebracht

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden