Maandag 01/03/2021

Axel Vervoordt op de Seine

antiek

drieduizend jaar kunst op 21ste antiekbiënnale van parijs

Parijs

Van onze verslaggever

Eric Rinckhout

Een kleine tienduizend kunstwerken, 131 antiekhandelaars uit de hele wereld, onder wie tien Belgen, en een geschat aantal bezoekers van 90.000 à 100.000. De 21ste Biennale des Antiquaires in Parijs, samen met Tefaf in Maastricht een van de belangrijkste antiekbeurzen van Europa, opende vorige vrijdag haar deuren en loopt nog tot zondag 29 september in de ondergrondse expositieruimte Carrousel du Louvre.

Omdat de stands in Parijs niet erg groot zijn en bovendien door een soort loterijsysteem aan de exposanten worden toegewezen, haalde de Antwerpse antiquair Axel Vervoordt een stunt uit. Hij ging akkoord met een kleine stand als hij een ander événement mocht opzetten. Hij huurde een binnenvaartuig, een rijnaak, die hij liet aanmeren aan de Seinekaai in het hart van Parijs vlak bij het Musée d'Orsay. In de grote, leeggemaakte laadruimte presenteert hij zijn eclectische collectie op de hem typerende manier: vleugje zen, vleugje barok in een postindustriële ruimte met museale allures. Zelfs in Parijs, c'est du jamais vu.

De roestige laadruimte, waarin het licht prachtig door enkele 'dakramen' naar binnen stroomt, zorgt voor een spectaculair contrast met Grieks-Romeinse beelden, een caravaggesk stilleven van de Meester van Hartford, een italianiserend schilderij van Jacob van Oost, een massief 'Georgian' kabinet en een schilderij van Pierre Alechinsky. In een afgeschut, geheel wit gedeelte wordt een wit doek met pasteltinten van Jef Verheyen uitgespeeld tegen een witte sculptuur van Anish Kapoor.

Op de beurs zelf valt in de stand van Vervoordt een echt Wunderkammer-stuk op: een 17de-eeuwse drinkbeker van neushoorn en ivoor, waarop een jachttafereel met olifant staat afgebeeld. Vraagprijs: 1,8 miljoen euro. De Rik Wouters die Vervoordt nog in zijn beurscatalogus had staan (Twee vrouwen aan een raam, 1914) is inmiddels overgegaan van een Amerikaanse naar een Belgische privé-verzameling. In de plaats hangt er een Picasso, Les mains d'Olga, pastel op papier.

Diversiteit is het handelsmerk van de hele Parijse beurs. In tegenstelling tot Maastricht vind je in Parijs behalve schilderijen, tekeningen en prenten ook meubilair, wandtapijten, primitieve kunst, juwelen, harnassen en wapens, dierensculpturen, pre-Columbiaanse kunstvoorwerpen, keramiek, porselein en verluchte boeken. Kunst van 1000 voor Christus tot nu. Parijs is de antiekbeurs voor de zeer vermogende burger en aristocraat op zoek naar uiteenlopende kunst om zijn Parijse appartement of Franse landhuis mee te stofferen. De stands zijn vaak rijkelijk ingericht als barokke kunstkamers, hier en daar is de presentatie dan weer strak en bijna museaal.

De schilder Kees van Dongen is helemaal terug. Zijn Jonge Arabier springt in het oog. Het robuuste werk, geschilderd in Marokko in 1910, wordt aangeboden bij Hopkins-Custot. Vraagprijs: 3 miljoen dollar. Hopkins heeft ook enkele prachtige kleine schilderijtjes van Bonnard en Vuillard en een mooi beeld van Georges Minne. Maurice de Vlaminck maakt bij veel antiquairs zijn rentree, Picasso en Matisse zijn vaste waarden. Bij De Jonckheere is er veel aandacht voor de zoons en kleinzoon van Breugel en diens entourage. Een Toren van Babel (Lucas van Valckenborgh) is er te koop voor 2,6 miljoen euro, er hangen ook een opmerkelijke Abel Grimmer en enkele Teniersen.

De Maastrichtse handelaar Noortman presenteert een Rembrandt, Portret van een man uit 1633 (20 miljoen euro), en bij Galerie Blondeel-Deroyan vallen de zeven wandtapijten op van de reeks De jacht van Maximiliaan (1550-'70).

Ook helemaal terug van weggeweest is de art deco: een rood-oranje canapé van Eileen Gray bij Galerie L'Arc en Seine (1 miljoen euro) en prachtige kleine potjes, vaasjes en schoteltjes die niet apart te koop zijn (Vallois). Een vaasje van 14 centimeter hoog haalt al een prijs van 69.000 euro. Een van de opvallendste ensceneringen is de reconstructie van een badkamer (Galerie Dutko), ontworpen voor de familie Dubonnet in 1928. Inclusief mozaïekvloer, bladgouden koepel en bad uit één enkele brok marmer.

Het spectaculairste stuk op de beurs is een roze diamant die nog gedragen werd door koningin Marie-Antoinette. Vraagprijs: 3,8 miljoen euro bij Van Cleef & Arpels.

Biennale des Antiquaires in Carrousel du Louvre, 99 rue de Rivoli, Parijs. Nog tot 29 september, dagelijks van 11 tot 23 uur, op zondag tot 20 uur. Toegang: 12,50 euro. Info www.biennaledesantiquaires.com.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234