Maandag 01/03/2021

Axe-reclame reduceert vrouw tot borsten met haarfetisj

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Neen, dit is geen feministisch geklaag over de vrouw als lustobject want draai het of keer het: borsten werken. Het is daarentegen een realistische kijk op een ridicuul (hoewel knap uitgevoerd) reclamespotje. Feit: mannen spotten vaak eerst de boezem. Zever, gezever: vrouwen vinden mooi haar onweerstaanbaar.

In 'Office Love' wil Axe de serie haarverzorgingsproducten voor heren aan de man brengen. De hoofdpersonages worden vertolkt door een bos haar en een paar ronde borsten op voetjes.

De scènes spelen zich af op de werkvloer, waar twee collega's elkaar reduceren tot gezonde lokken en een priemende boezem. Met het nummer 'True Love Will Find You in the End' van Daniel Johnston op de achtergrond, vinden deze oppervlakkige wezens uiteindelijk de rest van hun lichaam terug, om te eindigen als twee volwaardige, verliefde mensen onder het motto: 'Hair. It's what girls see first'.

Lust
Het zal u wellicht niet verbazen dat er al uit heel wat hoeken werd geklaagd over deze reclame, vooral dan vanuit een vrouwonvriendelijk standpunt. Het antwoord: "Het enige wat Axe doet en al altijd gedaan heeft, is de vleselijke verlangens vieren die leven tussen man en vrouw. Het is een aangeboren menselijke lust, het is een deel van ons bestaan", aldus Steve Hall van Ad Rants. Conclusie: alle vrouwen zijn haarfetisjisten? Volgende keer beter...

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234