Donderdag 20/02/2020

Avontuur op én achter het scherm

De kijkcijfers zijn niet hoog, maar met zijn avontuurlijke programma's weet Discovery Channel beetje bij beetje meer mannen te lokken. De zender wil volgend jaar met Vlaamse gezichten uitpakken, maar vooral ook voort inspelen op de digitale revolutie.

Vissers die in de ijskoude Beringzee op krabben vissen, een Britse avonturier die zijn grenzen opzoekt en de kijker laat kennismaken met survival, en documentaires over de bouw van spectaculaire schepen. De programmatie van Discovery is niet meteen doordeweeks te noemen, maar er is een publiek voor, zo blijkt. Net als de meeste andere kleine zenders ziet ook Discovery zijn marktaandeel al een tijdje stijgen. Dankzij de programma's, maar ook omdat de zender een betere plaats kreeg in de digitale programmagids van Telenet. Op 15 staat Discovery nu, terwijl je vroeger een pak verder moest zoeken.

"In augustus hadden we een marktaandeel van 4,4 procent bij mannen tussen 18 en 44 jaar", zegt Alco de Jong, sinds enkele weken de country manager van Discovery Networks in de Benelux. "Daarmee waren we de zesde zender in die doelgroep. In september hadden we nog 3,5 procent. Iets minder, maar nog steeds prima omdat dan alle grote zenders met hun nieuwe programma's uitpakken."

Persoonlijkheden

En toch. Wie naar de naakte kijkcijfers kijkt, vraagt zich af hoe een zender als Discovery kan overleven. Het best bekeken programma de voorbije week wasProperty Warsmet gemiddeld 38.346 kijkers. Op een doorsnee avond halen de programma's in primetime tussen de 10.000 en de 20.000 kijkers. Overdag zijn dat er nauwelijks enkele duizenden. Een mens vraagt zich af hoe je daar je brood mee kunt verdienen.

"Toch is dat mogelijk", lacht De Jong. "Wij kijken daar ook anders naar. Uiteindelijk draait het allemaal rondeyeballsen welk totaal marktaandeel je haalt met je programma's. We doen het goed in primetime, maar ook in de uren daarvoor en tijdens het weekend, wanneer we marathons rond bepaalde programma's uitzenden. Bovendien is het profiel van onze kijker vrij uniek: we zijn heel selectief op mannen. Adverteerders en mediabureaus weten dat."

"Met deze kijkcijfers red je het niet met reclame alleen", vult Dee Forbes aan, de directrice van Discovery Networks in West-Europa. "We verdienen ook geld met de de vergoedingen die distributeurs ons betalen. Bovendien lukt dit ook alleen maar omdat we een globaal bedrijf zijn. We kunnen onze programma's over de hele wereld uitzenden. Een lokale zender met alleen maar eigen programma's uitbouwen kan nooit lukken met de huidige cijfers."

Toch wil Discovery niet alleen teren op de grote bibliotheek met internationaal aanbod. Een zender die echt voet aan de grond wil krijgen, moet ook een lokaal aanbod hebben. Een wet die zeker in Vlaanderen geldt. Daarom is Discovery van plan om het voorbeeld van Nederland te volgen, waar er sinds kort eigen presentatoren zijn die zich aan enkele programma's verbinden en er een eigen touch aan geven.

"Die plannen zijn vrij concreet", zegt Alco de Jong. "Het plan is om dat volgend jaar in Vlaanderen te lanceren. We hebben ook al enkele persoonlijkheden in gedachten om mee te werken. Al is dat een delicaat proces: je moet de juiste mensen en de juiste content voor hen vinden, zodat het steek houdt met wat we willen doen bij Discovery."

Dat lokale aspect zal wel nooit de hoeksteen vormen, geeft Dee Forbes aan. "Als mensen naar Discovery kijken, verwachten ze geen lokale programma's. Ze willen grootse programma's zien die hen iets tonen van de wereld. Dat lokale talent tilt de zender wat verder op en maakt het makkelijker je verhaal te vertellen. Ook voor de advertentiemarkt kan het nuttig zijn omdat je dan met een adverteerder rond die persoon of die programma's kan werken."

Kijker beslist

Lokaal of niet, net als andere zenders is Discovery momenteel hard aan het zoeken hoe het best met alle nieuwe digitale platformen als Netflix, Amazon en Hulu en bijhorende kijkersgewoonten moet omgaan. In Nederland tekende Discovery alvast meteen present toen Netflix vorige maand startte. "Wij willen onze programma's daar aanbieden waar de kijkers zitten", geeft De Jong aan. "Uiteindelijk beslist de kijker over wat wij zullen doen."

"In de Verenigde Staten werken we met alle grote platformen samen, terwijl we in Europa meer markt per markt kijken wat het beste is", zegt Forbes. "Er zijn geen zekerheden en we kennen de antwoorden niet, maar we kunnen veel proberen. We maken nu wellicht de meest boeiende tijd ooit mee in televisie. Wat er de volgende drie jaar gebeurt, zal wellicht de volgende twintig jaar bepalen."

Maar dat televisie ten dode opgeschreven is, zoals sommige mediagoeroes durven beweren, geloven Forbes en De Jong niet. "Er is nog nooit zoveel naar televisie gekeken als vandaag. Binnen twintig jaar zal er ongetwijfeld anders gekeken worden, maar er zal steeds plaats zijn voor televisie. Mensen kijken graag naar goede televisie en sterke verhalen en ze zullen dat altijd graag blijven doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234