Zaterdag 14/12/2019

Avant-garde doorgespoeld met Oud Zottegems

rock / jazz

gelegenheidscollectief presenteert 'zotteg(h)em'

Brussel

Van onze medewerker

Kurt Blondeel

'We zetten zeven gerenommeerde Vlaamse muzikanten uit diverse milieus een maand lang samen in een repetitiehok en we zien wat dat geeft." Ziedaar het even simpele als uitgekiende concept van de Brusselse Beursschouwburg, dat donderdagavond dan ook kon uitpakken met Zotteg(h)em, een heuse collectieve compositie die de som der liedjes en spelers overstijgt.

Omdat een uitvoerige voorstelling van de zeven hyperactieve groepsleden (die overigens nooit eerder met z'n allen samenspeelden) een ware brochure zou behoeven, beperken we ons tot een summiere opsomming. Trompettist Bart Maris en klarinettist-zanger Tom Wouters kennen we vooral van Flat Earth Society. Bassist Mirko Banovic (Arno), gitarist Filip Wauters (Revelaires, Magik Ballet Ensemble), pianist Thomas De Prins (El Tattoo Del Tigre), drummer Frederik Van den Berghe (The Whodads, PJDS) en cellist Lode Vercampt (diverse klassieke orkesten) vervolledigen dit gelegenheidscollectief. Zotteg(h)em is dus onvermijdelijk een beest met vele tentakels, maar bleek zich vooral in jazzwateren op te houden.

Vooraleer het zover was, konden de toeschouwers zich in het tijdelijke onderkomen van de Beursschouwburg alvast onderdompelen in de knusse sfeer van een naoorlogs staminee. Het jonge videastenduo Wall.seat.corp. had de ruwe hangar immers creatief aangekleed met kaders, stoelen, bijzettafeltjes, uitgestorven lampenkapjes, zetels en sofa's van de sjacherbeurs. Door de beschikbaarheid van Oud Zottegems Bier aan de bar vergat je al snel dat dit staaltje decoratief verleden in feite vloekte met de avant-garde-inslag van het zevenkoppige gezelschap.

Het anderhalf uur durende concert bleek opgebouwd uit veertien min of meer afgebakende songs, maar liet zich niettemin als een entiteit ondergaan. In opener '87' schurkte zalige jazz à la Gil Evans zich behaaglijk tegen een strook klassiek aan, waarna het swingerige 'Philly' met zijn slipperige cello- en bassoli en het woelige, door Bart Maris' knalrode hoofd aangedreven 'Caravan Utopia' het zaakje deden ontbranden. Die gemoedsgolf, waarbij melodieën afwisselend streelden en prikten, en het samenspel nu eens doelbewust los en dan weer onverbiddelijk strak klonk, spoelde over de avond als eb en vloed. Met uitzondering van het minder bekoorlijke slotkwartier (waarbij overigens niet de intrinsieke waarde van 'Smooth Shit' of 'Voodoo Competition' maar wel de overdaad de schuldige was) verveelde die aanpak geen seconde.

Minpunten? De grotendeels onberoerd gelaten Moog-synthesizer van Thomas De Prins had de avontuurlijke vlag van de band een stuk hoger kunnen hijsen; 'TW2' smaakte wat dat betreft naar meer. Voorts moet de officieuze orkestleider Tom Wouters als presentator en zanger - de heerlijk zwalpende brok artrock genaamd 'Design Pretention' was een overtuigende uitzondering - nog veel spek met eieren eten.

Gezien de agenda's van de groepsleden zal het wellicht een hele kunst zijn, maar toch: als deze creatie geen vervolg krijgt op plaat en/of podium, slaan we terstond uit eigen beweging een bak Oud Zottegems aan. Maar dan uit pure miserie.

WAT: Zotteg(h)em (premièreconcert) WAAR EN WANNEER: BSBBis, Brussel, donderdag 27 februari. Vanavond kunt u er het (voorlopig?) laatste concert van de driedaagse reeks meepikken. Info: 02/513.82.90. Kaartjes kosten 7 euroONS OORDEEL: Een dynamische en gevarieerde creatie die zo snel mogelijk een vervolg moet krijgen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234