Vrijdag 17/09/2021

Autoverzekering afsluiten: "Staar je niet blind op de prijs"

null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

Een autoverzekering 'burgerlijke aansprakelijkheid' (BA) is wettelijk verplicht voor elke auto die op de openbare weg komt. Maar de wet laat ruimte voor producten op maat en de verzekeraars bieden veel variatie. "Staar je niet blind op de prijs, maar kijk ook naar de inhoud en de service," zo raadt Assuralia aan.

Een goed moment om je verzekering te herbekijken is bij de aankoop van een nieuwe wagen. Peter Wiels, woordvoerder bij sectororganisatie Assuralia: "De meeste automobilisten nemen voor een gloednieuwe wagen een omniumverzekering." Ruwweg dekt een omniumformule ook schade aan de eigen wagen. Dat maakt haar meestal duurder dan de gewone, wettelijk verplichte verzekering. "Daarom loont het voor een omniumverzekering sneller financieel de moeite om te vergelijken en eventueel te veranderen. Als je je nieuwe wagen koopt tijdens het autosalon, kan dit een extra pluspunt zijn, omdat sommige verzekeraars dan uitpakken met tijdelijke promoties. Maar je mag je niet blind staren op de prijs: kijk ook naar de inhoud en informeer je over de service. De promoties kunnen zaken betreffen die buiten de wettelijke verplichtingen vallen, zoals glasbreuk of een vervangingswagen."

Rechtsbijstand
Wiels merkt ook op dat het groeperen van verschillende verzekeringsproducten bij dezelfde makelaar of verzekeringsmaatschappij eveneens kortingen kan opleveren. Kelly Schamphelaere, woordvoerster van Brocom - het samenwerkingsverband tussen verzekeraars en makelaars - maakt wel enig voorbehoud. Ze beveelt aan om de verzekering voor rechtsbijstand niet af te sluiten bij dezelfde maatschappij als die voor schade. "Mocht er dan ooit een discussie ontstaan over de voorwaarden van de polis, dan is jouw advocaat niet dezelfde als die van de schadeverzekeraar."

Minder betalen
Jarenlang speelde het bij het berekenen van de autoverzekeringsbijdrage nauwelijks een rol hoeveel kilometers je op jaarbasis aflegde. Dat was eigenlijk niet logisch, want naarmate je minder kilometers aflegt, nemen - buiten de mindere rijervaring - de verkeersrisico's af. Zeker omdat bij de meeste mensen die echt weinig rijden, het vooral om goed gekende routes gaat: naar het werk, naar de sportclub, op familiebezoek. Diverse verzekeringsmaatschappijen bieden nu formules aan waarin wie weinig kilometers aflegt, ook minder moet betalen. Bij de meeste aanbieders geldt het voordeel zolang je op jaarbasis onder een rond aantal afgelegde kilometers blijft: 15.000, 10.000 of 6.000. "We raden aan niet te gemakkelijk voor zulke formules te kiezen," zegt Schamphelaere. "De ervaring leert dat vooral jongere chauffeurs zelf het toegelaten kilometeraantal overschrijden. Wanneer ze dan een ongeval veroorzaken, kan de verzekeraar op hen verhaal uitoefenen."

Gebruikelijke chauffeur
Ze heeft nog een andere waarschuwing voor jongeren. "Wees altijd eerlijk bij het invullen van je gegevens. Familiewagens worden doorgaans ingeschreven met één van de ouders als gebruikelijke chauffeur. Hun risico's worden lager ingeschat, zodat de verzekering goedkoper is. De kinderen mogen ook met die wagen rijden, maar als na een ongeval zou blijken dat zij hoofdbestuurder zijn, dan zijn de contractvoorwaarden geschonden en kan de verzekeringsmaatschappij verhaal uitoefenen."

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234