Donderdag 18/08/2022

Autoverkopers bekomen van koude saneringsjaren

De Belgische autoverkopers kunnen na jaren van koude saneringen en herstructureringen weer wat naar adem happen. Maar in 2010 dreigt opnieuw de crisis.

de tijd

BRUSSEL l Ons land ziet het aantal autodealers opnieuw groeien. Ook de gemiddelde winst stijgt. Maar ondertussen dreigen ze door Europese maatregelen wel het onderhoud op nieuwe auto's te verliezen.

Het aantal autodealers in ons land groeit weer. Nadat tussen 2004 en 2006 ruim 12 procent van de dealers de deuren moest sluiten, was er vorig jaar weer een licht herstel. Eind december telde ons land 2.075 verkooppunten voor nieuwe auto's, meldde de Groepering van Autodealers en -agenten (GDA) op het Autosalon in Brussel.

Niet alleen groeide het aantal verkooppunten, de zaken gingen ook veel beter ondanks de stagnerende autoverkoop. Bij de concessiehouders groeide de gemiddelde winst met 27 procent en verbeterde de schuldpositie fors.

Veel tijd om dat te vieren hadden de verzamelde dealers en invoerdersfilialen niet. De dealers dreigen het monopolie op het onderhoud op nieuwe auto's te verliezen. De Europese regelgeving laat toe dat het onderhoud van nieuwe auto's enkel bij merkdealers gebeurt. Daarmee zijn de dealers verzekerd van een groot deel van hun omzet. Die situatie staat echter op de tocht. Het Europese Commissielid voor de Mededinging, Neelie Kroes, neigt ernaar de koppeling van onderhoud en de merkdealers los te laten.

Ondertussen staan quick-fitters zoals Midas, Auto 5 en Car Glass te trappelen om de onderhoudsmarkt te betreden. Enkele uren voor aanvang van het GDA-congres sprak de gedelegeerd bestuurder van de Always Be Mobilegroep, Luc Van Bussel, in Amsterdam oorlogstaal aan het adres van de dealers. Always Be Mobile is de centrale groep boven onder meer de autobandenketen Profile Tyre Center, dat in Vlaanderen zo'n dertig vestigingen heeft.

Van Bussel heeft in Nederland drie formules geïntroduceerd waarmee vooral na 2010 de concurrentie met de dealers moet worden aangegaan bij het onderhoud van nieuwe auto's. "De markt is nu bijna 'Kroes-proof'. Als Microsoft bevochten kan worden, dan zal het onderhoudsmonopolie van de automotivesector zeker verdwijnen", sprak de Vlaming Van Bussel in Amsterdam. Van Bussel is met een Nederlandse leasingmaatschappij in gesprek om het onderhoud van het complete wagenpark over te nemen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234