Vrijdag 18/06/2021

Autosnelweg vol list en bedrog

De zesde Giro-rit voert de renners vandaag over een berucht stukje asfalt in Calabrië. De A3-snelweg is in de greep van de lokale maffia: de 'ndrangheta.

Wethouder Nino Zimbalatti wrijft in zijn handen. "Er komen straks helikopters met camera's. En journalisten en honderdduizenden bezoekers. Iedereen kan dan de mooiste kant van onze stad zien", zegt hij als een volleerd gids. "Daar bijvoorbeeld zie je onze Romeinse thermen. Dat wordt toch een prachtige close-up voor de wielerfans?"

Zimbalatti was de afgelopen maanden belast ("belast? vereerd!") met het organiseren van de start van de zesde Giro-etappe, vandaag in provinciehoofdstad Reggio Calabria. Volgens hem "de mooiste en belangrijkste dag in de geschiedenis van de stad", die volgens hem ten onrechte kampt met een bijzonder slecht imago.

Het startschot wordt gegeven op wat de Italiaanse schrijver Gabriele D'Annunzio ooit "de mooiste kilometer van Italië" noemde, maar de etappe voert langs een aantal van de 443 beruchtste kilometers van het land, over een geasfalteerd monument van corruptie en misdaad: de autostrada Reggio Calabria-Salerno. Kortweg: de A3.

Na ruim vijftig jaar nog niet af

De weg kronkelt, net als het peloton vandaag, door een regio waar het woord strafbaar honderden definities kent, behalve die ene die er volgens de letter van de wet bij zou horen. Het is de regio waar de lokale maffiagroep 'ndrangheta talloze politici op de loonlijst heeft staan. Een regio waar elke publieke aanbesteding vroeg of laat een aangelegenheid van de maffia wordt. Dus ook de allergrootste aanbesteding: de A3.

Nu is infrastructuur in het zuiden van Italië sowieso een problematisch onderwerp - de eerste Ronde van Italië, in 1909, kon niet door Calabrië rijden omdat de wegen te slecht waren. Toch is de A3 een geval apart. Voor het project dat deze arme regio van Europa moest bevrijden uit haar isolement was zo veel subsidie beschikbaar dat twee clans van de 'ndrangheta een heuse maffiaoorlog begonnen over wie de aannemers mocht leveren.

De opdracht tot het bouwen van de weg werd al in 1962 gegeven. Vorig jaar was het werk af. Hoewel, af ... Toenmalig premier Renzi kon zijn verkiezingsbelofte enkel waarmaken door 60 kilometer weg 'in aanleg' om te dopen tot 'in onderhoud'. De weg staat symbool voor hoe Italië niet zou moeten zijn, maar wel degelijk is. Een autostrada als het wielrennen zelf: een spel van list en bedrog.

"Maar dat zijn zaken uit het verleden", zegt wethouder Zimbalatti met een wegwerpgebaar. "Laten we het over wielrennen hebben. Wist u dat Mario Cipollini hier zijn laatste kilometers reed? Kijk, daar gaat het peloton straks naar links en dan maken ze daar nog een bocht. Prachtig toch?"

De precieze route die Zimbalatti beschrijft, bracht de stad op het laatste moment in verlegenheid. De start op de mooiste kilometer van Italië was geregeld, net als de eerste bocht naar links naar het middeleeuwse kasteel, en de rest van de dag langs de A3. Maar het ging mis bij die tweede bocht naar links, over de Corso Garibaldi richting het Piazza Italia.

Er was door de Giro-organisatie geld beschikbaar gesteld om het parcours op te knappen, maar bij de aanbesteding ontstonden problemen. De weg is nog niet af.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234