Donderdag 24/09/2020

Autosalon van Detroit doet dromen

Van onze medewerker

Tony De Mesel

Op het autosalon van Detroit vallen twee trends op. Amerika is in de ban van het 'retrodesign' terwijl de industrie druk op zoek is naar nieuwe concepten waarin een kruisbestuiving tussen monovolumes, 4x4's en breaks is terug te vinden.

Detroit is het hart van de Amerikaanse auto-industrie en heeft daaraan zijn bijnaam Motown (Motor Town) te danken. Cadillac is er sedert het begin van de twintigste eeuw gevestigd. Chrysler heeft zijn hoofdzetel in Auburn Hills terwijl de belangrijkste beslissingen binnen het Ford-concern worden genomen in het nabijgelegen Dearborn. De drie traditionele autoconstructeurs beleven harde tijden. De economische groei in de VS heeft minder vaart dan een jaar geleden. De tegenvallende cijfers worden toegeschreven aan het wankelend vertrouwen in de Amerikaanse economie. De vertraagde groei is ook merkbaar in de autosector, die vaak als een economische barometer wordt beschouwd. In vergelijking met 1999 verkocht Chrysler verleden jaar 200.000 auto's minder. Bij General Motors noteren ze soortgelijke negatieve resultaten. GM heeft zelfs zijn productieprognose voor het eerste kwart van dit jaar herzien. 's Werelds grootste autobouwer denkt ruim 100.000 auto's minder te verkopen dan eerst was voorzien. Om de financiële situatie te verbeteren heeft GM een nieuwe strategie klaar: het personeelsbestand afslanken en het merk Oldsmobile laten sterven. Ford heeft niet enkel af te rekenen met een slinkende automarkt. Het concern ondervindt ook problemen door een grootschalige terugroepcampagne naar aanleiding van Firestone-banden op zijn auto's . Ondanks deze tegenvallende resultaten hebben de Amerikaanse autobouwers geld noch moeite gespaard om van het salon van Detroit een opmerkelijk gebeuren te maken. Daarbij valt op dat de belangrijkste Japanse autobouwers en de Europese constructeurs die commercieel van enige betekenis zijn in de VS, het Amerikaanse voorbeeld volgen. Mercedes, dat samen met Chrysler deel uitmaakt van DaimlerChrysler, koos voor Detroit en niet Brussel of Genève om zijn nieuwe breakuitvoering van de C-klasse te tonen. Hetzelfde geldt trouwens voor Lexus met zijn breakversie van zijn compacte IS200.

Maar het salon van Detroit heeft bovenal de reputatie om de bezoekers aan het dromen te brengen. Dat gebeurt met verbluffende conceptcars. Het zijn prototypes waarbij de ontwerpers hun fantasie op hol laten slaan. Deze traditie van dreamcars is begonnen in de jaren vijftig. Een van de opmerkelijkste exemplaren dateert van 1955 en was de Lincoln Futura, die enkele jaren later weer opdook als de Batmobile in de televisieserie Batman.

Tijdens de voorbije tien jaar hebben een behoorlijk aantal van die conceptauto's ook het stadium van productiemodel bereikt. De meeste komen van Chrysler. De oorspronkelijke Dodge Viper is daar een voorbeeld van. Maar er zijn nog andere, zoals de Plymouth Prawler en zeker ook de Chrysler PT Cruiser. Deze auto met 'retrolook' is trouwens in de VS pas uitgeroepen tot 'auto van het jaar'.

Amerikanen, zo blijkt, zijn helemaal gewonnen voor ontwerpen die naar het verleden verwijzen. Nog deze lente brengt Ford de nieuwe Thunderbird in productie. Opmerkelijk aan deze cabrio is dat zijn look verwijst naar de allereerste Thunderbird uit de jaren vijftig. Op het salon van Detroit toonde Ford met de Forty-Nine een tweede 'retromodel'. Chrysler onthulde ook twee conceptauto's die zonder schroom aan de jaren vijftig refereren.

Volkswagen volgde het voorbeeld van de Amerikanen. Stilistisch gezien is de Microbus een moderne heruitgave van de allereerste Transporter. Wat dat betreft is VW uiteraard niet aan zijn proefstuk toe. Het is ook tijdens het salon van Detroit, maar dan wel zes jaar geleden, dat de Duitse autobouwer voor het eerst zijn 'New Beetle' toonde.

In de VS kent de klassieke vierdeurs steeds minder aanhang. De bestverkochte Amerikaanse auto is een pick-up. Ook minivans, of monovolumes zoals wij die noemen, blijven populair. Het is dan ook geen toeval dat GM een aantal conceptauto's toonde waarbij een kruising tussen deze verschillende formules merkbaar is. Van alle nieuwigheden die Detroit toonde, zijn er uiteindelijk maar een beperkt aantal die ooit in Europa verkrijgbaar zullen zijn. Eén daarvan is alleszins de recentste versie van de Jeep Cherokee. Het uiterlijk wordt gekenmerkt door een front dat verwijst naar de allereerste Jeep van ruim zestig jaar geleden. De rechthoekige koplampen van het huidige model ruimen de plaats voor een stel ronde en meer klassieke exemplaren. Het radiatorrooster telt de voor Jeep obligate zeven ventilatiesleuven, kwestie van de nieuwkomer meteen herkenbaar te maken. De rest van het koetswerk is qua design nauw verwant met de vroegere Cherokee-modellen. De nieuwe Cherokee blijft trouw aan zijn Jeep-oorsprong en is een heuse 4x4 waarbij de bestuurder kan kiezen tussen aandrijving op de vier wielen of op de achterwielen.

Amerika is in de ban van 'retrodesign' en nieuwe conceptauto's

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234