Zaterdag 15/08/2020

Automobilisten blijven vloeken op Brusselse tunnels

Wie in Brussel moest zijn, vloekte weer. De Rogiertunnel bleef de hele dag dicht. Ook de Leopold II-tunnel moest tot drie keer toe. De bedrijfswereld is de ellende beu.

Omstreeks vier uur gisterochtend waren technici bezig met het onderhoud van een elektriciteitskast van de Rogiertunnel. Bij het terugplaatsen van een gereinigd onderdeel, ontstond een brandje. Het vuur was snel onder controle, maar er was geen stroom meer. Er zat niet anders op dan de tunnel af te sluiten.

De automobilisten uit de richting Gent die gisteren aan de Basiliek de Leopold II-tunnel inreden, belandden er als ratten in een val. Al snel probeerden gefrustreerde chauffeurs op de inritten rechtsomkeer te maken. "Spookrijders zorgden voor gevaarlijke situaties", zegt Inge Paemen van tunnelbeheerder Brussel Mobiliteit. "Even voor 11 uur moesten we de Leopold II-tunnel in zuidelijke richting afsluiten. Om 13 uur kon hij weer open. Maar drie kwartier later waren er alwéér spookrijders. Opnieuw moest de tunnel een uurtje dicht. Dat gebeurde nog een derde keer, tussen vier en halfzes 's avonds."

Het incident kan zich vandaag of morgen al herhalen, want de situatie is overal hetzelfde. "In 12 tunnels staan zulke verouderde elektriciteitskasten", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "Er loopt een procedure om die te vervangen."

De bedrijfswereld is de tunnelellende meer dan beu. "Middeleeuws", noemt Voka de staat van de Brusselse tunnels. "En dat is wurgend voor de economie. In drie jaar tijd zag Brussel door zijn slechte bereikbaarheid al 7.700 jobs verdwijnen naar Vlaanderen en Wallonië", klaagt Jan Van Doren van Voka Brussel.

"De Brusselse regering heeft lang niet willen investeren in de tunnels", bevestigt Inge Paemen. "Vorig jaar is echter beslist om alle grote tunnels binnen de tien jaar te renoveren." "Daar is al 750 miljoen voor vrijgemaakt", zegt mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a).

In de coulissen klinkt het echter anders: "Er is nu wel een plan, maar is er ook politieke wil nodig om dit uit te rollen. Daar is meer personeel voor nodig. En overleg met Vlaanderen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234