Zondag 08/12/2019

Automobilist rijdt nog altijd te snel in zone-30

DIEPENBEEK l De snelheid in schoolomgevingen is na de invoering van de zone-30 gedaald, maar nog altijd te hoog. Dat blijkt uit onderzoek van het Steunpunt Verkeersveiligheid en de Provinciale Hogeschool Limburg.

Het Steunpunt onderzocht zowel het effect onmiddellijk na de invoering van de maatregel op 1 september 2005 als de resultaten enkele maanden later. Dat gebeurde in elf schoolomgevingen.

Zowel op de korte als de langere termijn is de snelheid gedaald. Maar in slechts één schoolomgeving lag de gemiddelde snelheid lager dan 30 kilometer per uur. In de andere werd te hard gereden.

Zo varieerde de snelheid overdag in een vaste zone-30 net na de invoering van 30 tot iets meer dan 50 kilometer per uur. 's Avonds varieerde de gemiddelde snelheid van 40 tot meer dan 80 kilometer per uur. In twee schoolomgevingen liep dat zelfs op naar snelheden tussen 55 en 85 kilometer per uur.

Per uur reed 15 procent van de automobilisten minstens 10 kilometer te snel. Dat lijkt misschien niet veel, maar het doet zich wel voelen in de portemonnee. Een snelheidsovertreding van 10 kilometer per uur in de zone-30 betekent een zware overtreding. De boetes variëren van 55 tot 2.750 euro.

In het voorjaar 2006 bleek dat de gemiddelde snelheid in een vaste zone-30 overdag vergelijkbaar was met die in het najaar van 2005. Het verschil tussen dag en nacht was kleiner geworden, wat betekent dat automobilisten 's nachts minder snel waren gaan rijden. Bij een school steeg de snelheid zowel overdag als 's avonds. De gemiddelde bestuurder reed er 30 kilometer per uur te hard. Volgens de huidige boetetarieven betekent dat een dagvaarding en verlies van het rijbewijs voor acht dagen tot vijf jaar.

In schoolomgevingen met een variabele zone-30 veranderde de gemiddelde snelheid niet. Nergens lag die onder de 30 kilometer per uur. Op een 70-kilometerweg rijden bestuurders wel trager dan voorheen. In een vaste zone-30 met onderbord reden de bestuurders aanvankelijk alsof zij zich in een vaste zone-30 bevonden. Het effect op langere termijn is niet onderzocht.

Het Steunpunt pleit ervoor bijkomende maatregelen te treffen om de snelheid effectief te verlagen naar 30 kilometer per uur. Dat kan door infrastructurele aanpassingen of door snelheidscontroles. De Voetgangersbeweging roept gemeenten op dergelijke maatregelen te nemen. Volgens woordvoerder Tom Dhollander valt de geloofwaardigheid van de zone-30 enkel zo af te dwingen. Elke dag zijn in België bijna veertig jongeren betrokken bij een verkeersongeval. (TS)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234