Zondag 15/12/2019

Video

"Automerken bedriegen klanten met software-updates"

Beeld belga

Door zonder toestemming software-updates uit te voeren, maken automerken zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken. Dat stelt de Economische Inspectie na een onderzoek. De krant De Tijd en de VRT berichten over het onderzoek. Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) zegt in een reactie dat hij overleg zal plegen met Febiac om het delen van juiste informatie over terugroepacties in het kader van veiligheid en conformiteit afdwingbaar te maken.

Als uw auto naar de garage moet voor een 'reglementaire controle', een 'permanente kwaliteitscontrole' of een 'productverbetering' is de kans groot dat die auto eigenlijk een conformiteits- of zelfs een veiligheidsprobleem heeft. Autobouwers willen dat vaak snel oplossen met een software-update.

Maar op die manier schenden ze de wet. Volgens de Economische Inspectie vermelden ze vaak in bedekte termen, enkel impliciet of zelfs helemaal niet dat er essentiële aanpassingen gebeuren aan de software. Hoewel sommige merken beweren dat ze de inhoud van een terugroepactie gedetailleerd bespreken met hun klant, krijgt die vaak geen eenduidige en transparante info. Niet vooraf, noch achteraf. Vaak moet de klant vooraf een werkorder ondertekenen, die amper informatie bevat. Achteraf maken de meeste merken in het onderhoudsboekje geen melding van de software-updates.

Tot die bevindingen komt de Economische Inspectie in een onderzoek dat De Tijd kon inkijken. De Inspectie stuurde begin juli een vragenlijst naar dertig automerken in België. Invoerders kregen de vraag informatie vrij te geven over hoe ze software-updates aanpakken. Maar de meesten konden geen dossier over die acties op tafel leggen omdat de informatie enkel beschikbaar is via interne, technische platformen. De Inspectie besluit dan ook dat "de consument onvoldoende wordt ingelicht, en dat er effectief sprake is van oneerlijke, mogelijk ook agressieve handelspraktijken".

Car-Pass

Minister van Economie Kris Peeters, die de opdracht gaf voor het onderzoek, zal overleg plegen met sectorfederatie Febiac om het delen van juiste informatie over terugroepacties in het kader van veiligheid en conformiteit afdwingbaar te maken. Peeters: "Een gedragscode, waar de autosector zich toe verbindt, is dringend en absoluut noodzakelijk".

Daarnaast werkt de CD&V-minister aan een wetswijziging over het gebruik van de Car-Pass. "Daarbij is het de bedoeling dat updates en software-aanpassingen expliciet worden vermeld op de Car-Pass. Dit verhoogt de transparantie naar toekomstige kopers van de wagen", aldus Peeters.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234