Maandag 27/09/2021

Update

Automatisch stopsysteem TBL1+ op spoornet is afgerond

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Spoorwegbeheerder Infrabel heeft de installatie van het automatische stopsysteem TBL1+ op ons spoornet volledig afgerond. Daarenboven is de strategische spooras Antwerpen-Athus sinds vandaag volledig uitgerust met het ETCS, een veiligheidssysteem waarvan TBL1+ de eerste stap vormt. Dat heeft Luc Lallemand, CEO van spoorwegbeheerder Infrabel bekendgemaakt.

Lallemand herinnerde aan de belofte die Infrabel deed na het treinongeluk in Buizingen op 15 februari 2010, dat het leven kostte aan 19 personen, om voor eind 2015 versneld het TBL1+-systeem uit te rollen. Dit systeem doet treinen die een rood sein passeren of op 300 meter hiervan sneller rijden dan 40 km per uur automatisch stilvallen.

Buizingen
Op het ogenblik van het ongeval van Buizingen was slechts 24 procent van het spoornet uitgerust met dit systeem. "We hebben onze belofte nagekomen want sinds dit weekend is het volledige spoornet ermee uitgerust", aldus Lallemand. Alle NMBS-treinen zijn uitgerust met het veiligheidsysteem. Bij de treinen van buitenlandse maatschappijen is dat nog niet steeds het geval.

ETCS-spoorlijn
Daarnaast werden de laatste ontbrekende baanvakken in Antwerpen en Ottignies op de spoorlijn Antwerpen-Athus (via Mechelen, Leuven, Ottignies en Namen) uitgerust met het ETCS-veiligheidsysteem, waarmee ons land in Europa over de langste ETCS-spoorlijn beschikt op het klassieke spoornet (hogesnelheidslijnen niet meegerekend) en dus koploper is binnen de EU.

ETCS bewaakt de snelheid van een trein niet alleen aan rode lichten maar permanent, zoals bijvoorbeeld ook aan wisselverbindingen. Op basis van een aantal criteria berekent een computer de toegelaten maximumsnelheid. Als de treinbestuurder daar dreigt boven te gaan, volgt eerst een waarschuwing en als daar geen gevolg wordt aangegeven treedt een noodremming in werking.

Momenteel is al 19 procent van het Belgische netwerk uitgerust met ETCS. Infrabel wil tegen 2022 de volledige Belgische spoorweginfrastructuur uitrusten met dit veiligheidssysteem waarmee ons land over het meest veilige spoornet in Europa zal beschikken.

Investering van 2 miljard
Infrabel investeert in totaal 2 miljard euro in het systeem. De NMBS engageert zich om tegen 2023 al haar treinen uit te rusten met dit veiligheidsysteem, hetgeen een investering vergt van 1,8 miljard euro. Ondanks de forse besparing die de federale regering doorvoert op haar budgetten voor NMBS en Infrabel wordt volgens Lallemand niet bespaard op deze veiligheidsystemen. "Een mogelijke overheidsverbod ten aanzien van treinen die niet uitgerust zijn met ETCS om op ons spoornet te rijden zal na 2023 ongetwijfeld een hot issue zijn", aldus Lallemand.

De spooras Antwerpen-Athus is zowel belangrijk voor het reizigers- als goederenvervoer. De as maakt echter ook deel uit van de route 'RFC North Sea-Mediterranean' die van Rotterdam tot Lyon loopt en één van de 9 Europese 'corridors' is. Europees ETCS-coördinator Karel Vinck stelde dinsdag dat ook andere EU-landen thans dit veiligheidssysteem installeren. "Het is de bedoeling dat de 9 'corridors' er tegen 2030 volledig mee uitgerust zijn wat het goederenvervoer per spoor competitiever, sneller en goedkoper zou maken.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234