Zaterdag 28/03/2020

Autolening bij de constructeur: doen of niet?

Beeld Shutterstock

Autoconstructeurs doen er alles aan om hun wagens aan de man of vrouw te brengen. Dus ook leningen toestaan tegen 0%. Toch kunnen er betere opties zijn.

Afbetalen zonder rente

Let op: lenen kost ook geld. Het moet wettelijk onder elk aanbod van een lening staan, ook al draagt je krediet een nultarief.

Voor autoconstructeurs is het toestaan van renteloze leningen intussen een diepgewortelde praktijk geworden. Bij de meeste merken kan je ervoor terecht. Wie bijvoorbeeld een Opel koopt, kan die laten financieren door Opel Financial Services.

Wie er kiest voor een auto van 10.647,86 euro, kan die afbetalen in 36 maandelijkse schijven van 295,77 euro. Na drie jaar heb je dan exact 10.647,86 euro terugbetaald. Dus zonder rente.

Dit aanbod is wel beperkt. Het geldt slechts voor financieringen tot eind januari. Bovendien is het niet van toepassing op de Insignia, de Cascada, de Antware en de Movano en voor de Vivaro alleen mogelijk op de Combi-uitvoering.

Bij een aantal andere merken vindt u dezelfde soort formules en beperkingen.

Geen korting of andere voordelen

Toch is het niet altijd aangewezen om op dit soort van aanbiedingen in te gaan. Zo kan het zijn dat u door het aanvaarden van de leningen met 0 procent rente geen korting meer krijgt op uw nieuwe auto. Of dat u er geen opties meer bijkrijgt die u anders wel had gehad. Op die manier 'betaalt' u impliciet toch een rente.

De kloof tussen een lening zonder rente bij de constructeur en een lening met rente bij de bank wordt bovendien nog verkleind door de fiscale aftrekbaarheid ervan voor mensen die hun beroepskosten bewijzen. Bij een nulrente is er geen rente en dus ook geen fiscaal voordeel.

Daar komt nog bij dat de rentevoeten voor autofinancieringen momenteel wellicht op hun laagste peil ooit staan. Zo biedt Beobank tot eind maart een tarief aan van 0,89%. Voor een lening van 10.000 euro op 36 maanden moet gedurende drie jaar maandelijks maar 281,59 euro te worden afbetaald. Na de hele periode betekent dit dat er bovenop het kapitaal slechts 137,24 euro aan intresten is betaald. Indien dat gelijkmatig over de maanden verdeeld zou worden, komt dat neer op een maandelijks bedrag van 3,81 euro.

Een algemeen overzicht van de tarieven die momenteel worden gevraagd, vind je trouwens op Spaargids.be.

Goed afwegen

Het zal er dus op aan komen om goed te vergelijken. Wat weegt het zwaarste: het voordeel van een renteloze lening of de andere voordelen die je eventueel in de wacht kan slepen?

Die laatste oefening hoef je overigens niet alleen te maken bij de aankoop van een wagen via een klassieke financiering, maar ook als je beroepsmatig een auto op leasing koopt. In dat laatste geval hebben constructeurs wel het voordeel dat ze bij wanbetaling vlotter een auto kunnen terugnemen omdat ze hun wagens niet alleen beter kennen, maar ook gewoon zijn om wagens over te nemen en die op de tweedehandsmarkt te herplaatsen.

Lees ook op Spaargids.be:

- Welke voordelen bieden de verzekeraars op het autosalon?
- Lening voor occasie drie keer zo duur als voor nieuwe wagen
- Staat rente voor leningen nu op haar laagste punt?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234