Zaterdag 04/12/2021

Autodelen zit in de lift: gebruikers verdubbeld

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Het autodelen blijft in sneltempo groeien. Momenteel maken in Vlaanderen 12.000 tot 14.000 mensen gebruik van de verschillende autodeelsystemen, en zijn er ongeveer 1.200 gedeelde auto's beschikbaar. Dat is een verdubbeling tegenover begin 2015, zegt Jeffrey Matthijs, de coördinator van sectorvereniging Autodelen.net. De piek is nog niet bereikt.

Autodelen is er in vele vormen en maten. Het bekendste initiatief is Cambio, dat een eigen vloot auto's aanbiedt op vaste parkeerplaatsen. In Vlaanderen werd eind vorig jaar de kaap van 10.000 gebruikers gerond, een groei van 22 procent op jaarbasis, zegt Geert Gisquiere, de directeur van Cambio in Vlaanderen. Over heel België heeft Cambio bijna 25.000 gebruikers (van wie 12.000 in Brussel) en biedt het meer dan 750 auto's aan.

Er ontstaan daarnaast ook steeds meer particuliere projecten. "Het systeem van 'autodelen met je buren' zit in de lift", bevestigt Matthijs. Momenteel zijn er al ruim 400 dergelijke "gesloten groepen" in België, goed voor zowat 3.500 gebruikers. Zij delen auto's alleen met mensen die ze kennen. Een extreem voorbeeld ervan is Dégage, dat in Gent 700 gebruikers en 50 wagens omvat.

"Piek nog niet bereikt"

Een groot deel van de groei is ook te danken aan nieuwe spelers. Zo startte vorig jaar de autodeelsite CarAmigo, het "Airbnb voor auto's". Daarop zijn ongeveer 370 wagens ingeschreven. Tapazz, dat al iets langer actief is, telt een 120-tal auto's. Wie zich bij deze initiatieven aansluit, biedt zijn auto ook aan aan mensen die hij of zij niet kent.

De groei van het autodelen is volgens Matthijs nog niet ten einde. Bestaande spelers zijn bezig met uitbreiding, klinkt het. Bolides bijvoorbeeld, dat sinds 2014 in Antwerpen luxueuzere wagens aanbiedt, zet volgende week zijn eerste stappen in Gent, zegt gedelegeerd bestuurder Thibaud Dedier. Daar zullen initieel zeven wagens komen, een eerste aan Gent-Sint-Pieters. In Antwerpen heeft Bolides volgens Dedier zowat 250 actieve gebruikers, voor ongeveer 25 wagens.

Elektrische auto's

In Gent is ook al de coöperatieve Partago actief, uitsluitend met elektrische wagens. Zij zou willen groeien van de huidige twee naar een twintigtal wagens, zegt Matthijs van Autodelen.net. En Zen Car, dat in Brussel elektrische wagens laat rijden, zou plannen hebben om richting Vlaanderen te trekken.

Grote groei wordt ook nog verwacht van nieuwe spelers. Car2Go (van de autobouwer Daimler) zei een jaar geleden al te kijken naar de Brusselse markt, en die plannen zijn er nog altijd, aldus Daimler-woordvoerder Erik Van den Heuvel. "We hopen in de herfst van dit jaar met 200 à 300 Smart-wagentjes te starten in Brussel", zegt hij. "Eerst moet de Brusselse wetgeving nog worden aangepast."

Standplaatsen

Car2Go werkt immers zonder vaste standplaatsen, en dat mag in het Brussels gewest nog niet. Deelsystemen moeten er werken met vaste standplaatsen (zoals Cambio en Zen Car dat doen). Daar wordt aan gewerkt, klinkt het bij bevoegd Brussels minister Pascal Smet. De principes van het nieuwe autodeelplan werden in juli goedgekeurd in de Brusselse regering, luidt het. De uitvoering ervan zal de komende maanden gebeuren.

Ook BMW wacht overigens op die aanpassingen. Ook deze autobouwer wil dit jaar zijn autodeelsysteem Drive Now (met BMW's en Mini's) opstarten in de hoofdstad, zegt woordvoerder Christophe Weerts. Het is nog te vroeg om te spreken over de omvang die dat systeem zou hebben, zegt hij nog.

De steden zijn alvast vragende partij. Zo heeft Leuven de ambitie om het autodelen in de stad tegen 2020 te verdrievoudigen. Momenteel zijn er meer dan 1.700 autodelers, zei de Leuvense schepen van Leefmilieu Mohamed Riduoani vrijdag tijdens een persconferentie. De stad onderzoekt trouwens ook de mogelijkheden van een bakfietsdeelsysteem.

"Wie minder dan 10.000-12.000 kilometer per jaar rijdt met zijn eigen wagen, is sowieso beter af met een gedeelde wagen", besluit Jeffrey Matthijs. "Om effectief over te stappen, moet je wel je autogebruik willen en kunnen plannen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234