Zaterdag 24/07/2021

Auto's verkopen wordt vrijer

Tegen eind deze maand gaat de Europese Commissie een 'drastische hervorming' voorstellen van de manier waarop auto's verkocht worden.

Commissie hervormt markt voor autoverkoop

Brussel

Bloomberg

Naar de hervorming van de autodistributie is lang uitgekeken. Fabrikanten, invoerders en verdelers hadden zich de jongste jaren al opgemaakt voor een verdere vrijmaking van de markt, maar niemand wist precies welke nieuwe regels de Commissie zou bedenken voor de verdeling van auto's.

De autoverkoop in Europa vormt al jaren een uitzondering op de regels van de markt. De Commissie stond de sector zo'n speciaal regime toe (block exemption) omdat ze oordeelde dat het kopen van een auto veel complexer is dan de aanschaf van een tandenborstel. Consumenten hebben in dat geval baat bij nauwe banden tussen producenten en verdelers van auto's vond de Commissie. Het was dus perfect geoorloofd dat een automerk zelf een land opdeelde in regio's en daar bepaalde wie het als dealer mocht vertegenwoordigen.

Maar nu komt de Commissie daar grotendeels van terug. In de nieuwe regeling, die in oktober van kracht wordt, is voorzien dat dealers niet meer beperkt zullen zijn tot de regio die ze toegewezen kregen. Ze mogen in heel Europa gaan jagen op klanten. Bovendien kan een automerk niet meer eisen dat 'zijn' dealer zich exclusief aan zich bindt. Hij kan nu rustig meerder merken vertegenwoordigen.

Daarmee zien de autofabrikanten en -invoerders, als een van de laatste in Europa, twee grote prerogatieven sneuvelen.

Autoverkopers kunnen dankzij de nieuwe regeling ook kiezen of ze zich toeleggen op de verkoop of op het onderhoud van auto's. Totnogtoe dwong de Europese regelgeving alle autoverkopers ook tot het aanbieden van onderhouds- en reparatiediensten.

Door de verdere liberalisering van de autoverkoop wordt het voor consumenten gemakkelijker voortaan auto's te kopen in landen met lagere prijzen. Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat binnen de Unie nog steeds aanzienlijke prijsverschillen bestaan voor dezelfde auto's. Het gemiddelde verschil tussen de hoogste en laagste prijs bedraagt nu zo'n 20 procent. Groot-Brittannië, Duitsland en Oostenrijk zijn de duurste landen om een auto te kopen, Griekenland, Finland, Spanje, Nederland en Denemarken de goedkoopste.

De prijsverschillen voor nieuwe auto's zijn de Commissie allang een doorn in het oog. Zij verdenkt er de producenten van doelbewust verschillende prijzen op verschillende markten te hanteren. De automakers zelf wijzen dan weer op de grote verschillen in fiscaliteit tussen de lidstaten. Die zouden een belangrijk deel van de prijsverschillen verklaren.

Natuurlijk konden doorzetters ook nu al een auto kopen in een van die goedkope landen. Daarvoor moesten ze wel zelf een auto kopen en exporteren naar hun thuisland, een soms administratief lastig karwei. Ze konden ook al terecht bij multimerkenwinkels, zoals Cardoen. Maar ook dat kocht auto's aan bij buitenlandse dealers. Door de nieuwe regelgeving krijgen dealers het recht rechtstreeks van de fabrikant of importeur nieuwe wagens te kopen.

Toch bijten die fabrikanten niet helemaal in het stof. Onder de nieuwe regels van de Europese Commissie behouden zij wel het recht hun dealers te kiezen.

Jim Murray, het hoofd van de Europese consumentenorganisatie Beuc, vindt dat dan weer een minpunt. "Een dealer die nu al goede zaken doet in Brussel, zou in staat moeten zijn om bijvoorbeeld ook in Rijsel een vestiging te openen", zegt Murray. "Als een fabrikant zijn auto's daar goedkoper op de markt brengt, zou die dealer zich in Frankrijk moeten kunnen bevoorraden. Dat is de normale manier waarop een zaak groeit." De Beuc vreest dat fabrikanten het einde van het 'territorialiteitsbeginsel' zouden kunnen omzeilen als ze zelf kunnen blijven kiezen wie hun dealer wordt in een regio.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234