Vrijdag 27/01/2023

Auto-industrie ontdekt 'groen' als verkoopargument

De autoconstructeurs zijn de voorbije weken begonnen aan een waar opbod in milieuvriendelijkheid. Nooit eerder stond de C02-uitstoot van auto's zo centraal in advertenties. Maar hoe groen zijn onze automerken echt?

Door Kris Hendrickx

BRUSSEL l Merken als Renault en Citroën, maar ook BMW en Lexus, schreeuwen in paginagrote advertenties uit hoe groen ze wel zijn. 'Goed nieuws, de boodschap is eindelijk aangekomen', zegt verkeersexpert Johan De Mol. Waar groen opstaat, zit echter niet altijd groen in.

BMW adverteerde een maand geleden met een volledige pagina in de Vlaamse kranten. De lezer kreeg voor een keer geen flitsende bolide op een idyllisch bergbaantje te zien, maar wel een uiteenzetting over CO2-uitstoot, de nood om daar wat aan te doen en de manier waarop autoconstructeurs daarop kunnen inspelen. BMW - u raadt het - speelt daarin volgens het artikel een voortrekkersrol. In volgende advertenties is het bergbaantje terug, maar dan steevast begeleid door termen als milieu en zuinigheid.

De Beierse autobouwer staat niet alleen. "Iedereen praat over het milieu. Renault doet er wat aan", titelde de Franse constructeur deze week alweer paginavullend. Concurrent Citroën volgde gisteren met "Minder verbruiken is minder vervuilen". Nooit eerder stonden de CO2-uitstoot en milieuvriendelijkheid zo centraal in de reclame van automerken.

"Je moest de laatste tijd wel blind en doof zijn om niet te merken dat de CO2-uitstoot een punt van zorg is", zegt Aat Peterse, beleidsmedewerker bij Transport and Environment (T&E), een Europese ngo die vorig jaar nog CO2-punten uitdeelde aan de belangrijkste autoconstructeurs. "Het lijkt er op dat de constructeurs eindelijk begrepen hebben dat ze wel mee moeten."

Verkeersexpert Johan De Mol (UGent) zit op dezelfde golflengte. "De boodschap is blijkbaar aangekomen. Autoproducenten zijn organisaties die op lange termijn plannen. Als ze hier vandaag mee uitpakken, betekent dat normaal dat de richting ook de komende jaren wordt aangehouden."

Een woordvoerder van BMW wijst er dan weer op dat het merk al jaren aan zuinige motoren werkt. "We hebben ons imago tegen. Onder meer door lichtere auto's te bouwen daalt het verbruik nu ook echt. De voorbije jaren deden nogal wat accessoires als airco en een elektrisch schuifdak die mogelijkheid teniet."

De lof van de mobiliteitswatchers is niet onverdeeld. Bij T&E wijzen ze er op dat uitgerekend BMW vorig jaar nog slecht scoorde in hun rangschikking van constructeurs. De organisatie liet berekenen hoe de autoproducenten scoren in het verlagen van het brandstofverbruik. Voor de periode 1997-2005 prijkt BMW op een schamele vijftiende plaats (op twintig constructeurs). De top vijf wordt ingenomen door respectievelijk Fiat, Citroën, Renault, Ford en Peugeot. Hekkensluiter is Nissan, voor Suzuki, Mazda en Audi.

Opmerkelijk: het veelgeprezen Toyota (met zijn Prius en luxemerk Lexus) staat pas zevende. Ondanks zijn groene imago verkoopt Toyota nu eenmaal relatief weinig hybride wagens en een behoorlijk aantal benzinevreters.

Peterse toont zich bovendien verontwaardigd over een aantal misleidende advertenties. "Neem nu die van de Lexus hybride wagens. Bij de RX400, een SUV, lezen we 'High performances, low emissions, zero guilt'. Terwijl die wagen nog altijd bijna 200 gram per kilometer uitstoot, een pak meer dan de 130 gram waar de commissie naartoe wil." T&E onderzoekt nu of de publiciteit van Lexus niet in strijd is met de Europese reclamerichtlijnen.

De Mol benadrukt dan weer dat de constructeursstrategie vooral de milieuvriendelijke modellen naar voor schuift, terwijl de meest verkochte modellen vaak een veel hogere uitstoot hebben.

"De publiciteit voor BMW is daar een mooi voorbeeld van. De 1-reeks wordt gepromoot en scoort netjes 123 gram per kilometer. Ondertussen blijft een SUV als de X5 wel goed verkopen, met een uitstoot tot 300 gram." De Mol plaatst ook vraagtekens bij de reële CO2-uitstoot van krachtige wagens met een theoretisch lage uitstoot. "Die voertuigen nodigen natuurlijk uit tot een sportieve rijstijl en dat betekent veel uitstoot."

BMW wijst er op dat de uitstoot van al zijn modellen daalt, ook die van de X5. "We bouwen vandaag trouwens ook al een honderdtal waterstofauto's die de standaard van morgen zullen worden. Wanneer die op de markt komen? Over een jaar of 10 à 15, als er een netwerk van waterstofstations komt."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234