Zaterdag 14/12/2019

Vluchtelingencrisis

Australiërs betalen 4 miljoen voor film die asielzoekers moet afschrikken

Beeld rv

Australië voert al jaren een streng asielbeleid, maar wat de regering betreft kan de asielstroom niet snel genoeg afnemen. The Journey, een tragische nieuwe film over asielzoekers die met een gammel bootje het Australische vasteland proberen te bereiken -spoiler: het loopt niet goed met ze af - is de nieuwste tactiek van Australië om asielzoekers af te schrikken. De film is gemaakt door de Australische IND en wordt uitgezonden op Afghaanse televisie. Kosten: 6 miljoen Australische dollars aan belastinggeld (ruim 4 miljoen euro) .

Op de website van The Journey worden de intenties van de ongebruikelijke filmmakers niet onder stoelen of banken geschoven. 'Deze film is bedoeld om mensen in herkomstlanden te informeren en onderwijzen over de nutteloosheid van mensensmokkelaars betalen, de gevaren van de reis en het strikte beleid dat hen te wachten staat wanneer ze Australische wateren bereiken.'

Australië ziet al jarenlang bootvluchtelingen arriveren, maar de laatste drie jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om het land via water te bereiken. Onder het conservatieve beleid van premier Tony Abbott en nu Malcolm Turnbull wordt elke boot onderschept en eindigen de inzittenden in detentiekampen op omliggende eilanden, vanwaar hun asielaanvraag wordt behandeld.

Door de burgeroorlog in Syrië vormen wereldwijd Syriërs tegenwoordig de grootste groep vluchtelingen, maar Australië krijgt vooral vluchtelingen uit Afghanistan. The Journey is dan ook verkrijgbaar in het Dari, Pashto, Urdu, Arabisch en Farsi, zodat alle Afghanen de telefilm kunnen begrijpen. De film werd eerder al vertoond in Irak, Iran en Pakistan.

Geen overheidspropaganda

De film is opgenomen in drie verschillende landen met acteurs van dertien verschillende nationaliteiten. Het eindresultaat, een anderhalf uur durende video die ook op Youtube staat, kostte de immigratiedienst ruim 4,3 miljoen dollar - plus 1,6 miljoen voor promotie.

Het communicatiebedrijf dat verantwoordelijk is voor de promotie, Lapis Communications, ontkent overheidspropaganda te hebben gemaakt. De financiers - in dit geval de overheid - worden gewoon gecrediteerd, aldus hun zegsvrouw tegenover The Guardian. 'Dat wordt niet verborgen of ontkend.'

Op vragen waarom de Australische belastingbetaler zou moeten betalen voor een film van deze proporties liet de regering weten dat het project simpelweg belangrijk is voor hun aanpak van mensensmokkel. 'Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat er in deze landen misverstanden bestaan over het beleid van Australië', aldus een regeringswoordvoerder tegen nieuwswebsite The Age. 'Daardoor blijft de valse perceptie bestaan dat Australië een voorkeursbestemming is voor illegale reizen per boot.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234