Zondag 27/09/2020

MH370

Australië bevestigt: vluchtsimulator piloot gebruikt voor route MH370

De vluchtsimulator die thuis stond bij de piloot van de vermiste MH370 is gebruikt om een route uit te stippelen naar het zuiden van de Indische Oceaan, waar het toestel waarschijnlijk vermist is geraakt. De Australische autoriteiten hebben donderdag eerdere berichtgeving hierover door New York Magazine bevestigd.

Het is niet bekend of de simulatie is gemaakt door piloot Zaharie Ahmad Shah zelf. De vondst zou volgens de Joint Agency Coordination Centre (JACC), dat namens de Australische regering toezicht houdt op de zoektocht, ook niet bewijzen dat de piloot de crash van het toestel heeft gepland. "De simulator laat alleen zien dat het bestaan van een planning tot de mogelijkheden behoort. Het zegt niets over wat er op de nacht van de verdwijning is gebeurd of waar het vliegtuig is."

Vorige week meldde New York Magazine dat de piloot de crash thuis had geoefend op een simulator. Een maand voordat de Boeing 777 van Malaysia Airlines verdween zou Shah een vlucht hebben nagebootst die vertrok vanuit Kuala Lumpur, vervolgens over de Straat Malakka vliegt, dan links naar de Indische Oceaan draait en doorvliegt tot de brandstof is verbruikt. Onderzoekers zien overeenkomsten, hoewel de werkelijke route voor zover die kon worden getraceerd, op een bepaald moment afweek van de simulatie. De simulatiepraktijken stonden volgens het blad opgeslagen op harddrives die de FBI van de Maleisische autoriteiten had gekregen.

"Geen bewijs"

De Maleisische autoriteiten ontkennen dat ze ooit documenten of informatie aan buitenlandse autoriteiten of aan de FBI hebben gegeven en zeggen dat het bericht van New York Magazine niet klopt. Woensdag zei de Maleisische minister van transport dat er geen bewijs is dat Zaharie de simulator gebruikte om de route van het vermiste toestel te plannen. Vorig jaar concludeerden de Maleisische onderzoekers dat er niets verdachts te vinden was in de financiële, medische of persoonlijke geschiedenis van de piloten en het overige personeel.

De Australische premier Malcolm Turnbull zei eerder deze week dat het onderzoek in Maleisische handen ligt en dat hij geen details wil geven over de simulatorgegevens. "Zelfs als de informatie laat zien dat de piloot deze schokkende gebeurtenis heeft gepland, zegt het ons niets over de locatie van het toestel."

Volgens de onderzoeksgroep wijzen de feiten en analyses erop dat er tijdens het laatste deel van de vlucht waarschijnlijk geen piloot heeft ingegrepen. Sinds de crash zijn er verschillende theorieën ontstaan over de oorzaak. Mogelijk had in ieder geval een van de piloten de controle over het toestel toen het verdween, maar er kan ook sprake zijn geweest van een kaping. Onderzoekers denken bovendien dat iemand wellicht expres de transponder, waarmee boodschappen worden uitgezonden, heeft uitgezet voordat het toestel de verkeerde kant op ging.

Zoektocht gestaakt

Het toestel van Malaysia Airlines verdween in maart 2014 tijdens een vlucht van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur naar het Chinese Peking. Sinds de verdwijning is ruim 122 miljoen euro besteed aan de zoektocht naar het verdwenen toestel, waarbij een gebied van 120 duizend vierkante kilometers is uitgekamd. Verschillende onderdelen van het wrak zijn op Afrikaanse stranden aangespoeld, maar geven weinig informatie over wat er gebeurd is.

Ministers van Maleisië, Australië en China hebben vorige week besloten dat het zoeken naar het toestel zal worden gestaakt zodra de nu lopende zoekactie is voltooid. Deskundigen vrezen dat die actie niets zal opleveren, en dat er twee jaar lang op de verkeerde plaats is gezocht. Zodra er 'betrouwbaar bewijs' opduikt dat wijst op een andere locatie, zal de actie worden hervat, aldus de ministers.  

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234