Vrijdag 15/11/2019

Aus Düsseldorf mit Liebe

hedendaagse kunst

edmond francey en albert baronian openen vanavond nieuwe galerie in elsene

Albert en Françoise Baronian beoefenen al bijna dertig jaar het beroep van galeriehouder. Vanavond openen ze samen met het Franse duo Clelia en Edmond Francey een schitterende nieuwe galerie in de buurt van de Brusselse Louisalaan. Tijd voor een terugblik en een gesprekje.

Elsene / Van onze medewerker

Luk Lambrecht

De galerie zag het licht in 1973. Hoe kwam u op het idee met een galerie te beginnen?

Albert Baronian: "Na mijn studie en legerdienst publiceerde ik over kunst in kranten en tijdschriften en belandde ik in de uitgeverswereld. Daar ontmoette ik kunstenaar Jo Delahaut. In die tijd was ik vooral geïnteresseerd in de constructivistische kunst en algauw wou ik zelf edities uitgeven en verspreiden. Op die manier kwam ik in contact met de Braziliaanse kunstenaar Antonio Dias. Met hem maakte ik in 1973 mijn eerste tentoonstelling. Hij kwam echter niet met grafiek op de proppen maar met origineel werk. Dat deed me besluiten een ruimte te openen in mijn appartement."

Was het begin van de jaren zeventig een goed klimaat om een galerie te openen?

"Eerlijk gezegd, ik had er toen niet veel vertrouwen in. Je moet weten, in die tijd was een galerie openen een riskant avontuur. Er waren in België toen maar twee galeries die op een behoorlijke manier hedendaagse kunst verdedigden. In Antwerpen was er White Wide Space van Bernd Lohaus en Anny De Decker en in Brussel was Fernand Spillemaekers met zijn galerie MTL internationaal actief - een plek waar ik zelf heel veel naartoe trok. Die galeries werkten met steengoede kunstenaars en waren een beetje de intellectuele centra voor de hedendaagse kunst."

Had u toen wel genoeg afzetgebied? Er waren misschien wel verzamelaars maar nog geen musea...

"Er was inderdaad nog geen sprake van musea voor hedendaagse kunst. Wel had ik van bij de opening van het Museum voor Hedendaagse Kunst (1975) in Gent goede contacten met Jan Hoet. Het verzamelen van kunst was toen absoluut niet vergelijkbaar met wat we vandaag meemaken. Een handvol verzamelaars, zoals Herman Daled of André Goeminne (inmiddels legendarisch bekende collectioneurs, die nog altijd met grote ogen en op een geëngageerde manier de kunst van vandaag volgen, LL) kochten toen kunstwerken vanuit een passievol en intellectueel omgaan met kunst en niet vanuit beleggingsoverwegingen. Het kopen van kunst was toen nog niet de business die het vandaag wel is.

"Als je het dan toch over de musea wilt hebben, moet je weten dat ik in dertig jaar nooit een conservator in mijn galerie heb gezien van het Museum van Brussel. Nochtans werkte ik van in het begin met kunstenaars die vandaag nog altijd iets betekenen in de kunstwereld. Ik denk daarbij aan Didier Vermeiren, Peter Downsbourgh, Mario Merz, Gilberto Zorio en Giulio Paolini."

De vette jaren tachtig bleken achteraf toch wel een kentering te zijn?

"Absoluut, vanaf de jaren tachtig trad de verpletterende macht van de kunstmarkt in volle actie. Kunstbeurzen schoten als paddestoelen uit de grond. Overal werden musea voor hedendaagse kunst opgericht en de kunst werd meer en meer gecentreerd op de economische (meer)waarde. We waren wel verplicht om ook onze aanpak te wijzigen, en om te overleven, namen we onze intrek in een pand aan de Brusselse Kunstberg en later in het galeriecomplex Kanal 20.

"We zijn nu uit Kanal 20 weggetrokken omdat de eigenaar niet meer wilde investeren in het aantrekkelijk houden van het gebouw."

En nu opent u een nieuwe galerie. Blijft het een uitdaging?

"Het is een mooie, rustige ruimte geworden in de buurt van het Stephanieplein. De verbouwing is van de Antwerpse Suzon Imber. Het concept wordt getypeerd door de aanwezigheid van veel vensters, de lichtrijke ruimte heeft bovendien een U-vorm en geeft uit op een binnentuin.

"Rust is een belangrijk en kostbaar gegeven geworden in onze tijd. De galerie wil de bezoeker dan ook even wat rust en schoonheid gunnen."

U runt de galerie samen met Edmond Francey?

"Edmond Francey doet de galerie zeker een nieuwe richting inslaan. Hij werkte lange tijd in belangrijke galeries in Londen en is een expert in moderne kunst, met vooral namen zoals Picasso en Miró. Onze eerste tentoonstelling licht al een tipje van de sluier op.

"Aus Düsseldorf is een tentoonstelling die een beetje de voor-geschiedenis toont van de vele goede fotografen die allemaal in de Kunstakademie van Düsseldorf 'passeerden' langs de invloedrijke kunstenaars-docenten Bernd & Hilla Becher. We tonen in onze ruimte naast werk van de Bechers voor het eerst werk van Thomas Ruff en verder foto's van Jörg Sasse en van de beter bekende Beat Streuli. Het zijn kunstenaars die ons met hun fantastische foto's op een andere, poëtische manier naar onze omgeving doen kijken.

"Het grote voordeel van onze nieuwe plek is de nabijheid van andere galeries waarmee we goede contacten onderhouden, zoals Rodolph Janssen en Xavier Hufkens. Ook voor het publiek is deze kleine concentratie een goede zaak... 't Wordt weer interessant om naar die kant van Brussel af te zakken."

Aus Düsseldorf met werk van Bernd & Hilla Becher, Elger Esser, Thoams Ruff, Jörg Sasse en Beat Streuli opent vanavond om 18 uur en loopt tot 27 april (van dinsdag tot zaterdag van 12 tot 18 uur) in galerie Baronian-Francey, Isidoor Verheydenstraat 2 in Elsene. Inlichtingen: 02/512.92.95.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234