Zaterdag 22/02/2020

Augustus is opnieuw Ice Bucket-maand

De ALS Liga roept net als vorig jaar op om een emmer ijskoud water over uw hoofd te gieten, het filmpje te delen én een bijdrage te storten. Maar of de Ice Bucket Challenge weer een groot succes wordt, valt af te wachten.

Van Bill Gates tot Mark Zuckerberg en van Bart De Wever tot Vincent Kompany: ze kieperden in de zomer van vorig jaar allemaal een emmer water over zich heen. Op Facebook alleen al werden in de hele wereld 17 miljoen filmpjes gepost. Ook koning Filip sprak zijn steun uit aan de actie die de strijd tegen de dodelijke zenuwspierziekte ALS onder de aandacht moest brengen. Wereldwijd werd er met de Ice Bucket Challenge 215 miljoen euro opgehaald. Daarvan kwam 310.000 euro uit ons land. "Het is opnieuw de bedoeling om een kleine bijdrage te storten als je ingaat op de uitdaging, en een grote als je niet meedoet", zegt Evy Reviers, CEO van ALS België.

Vandaag herlanceert die vereniging in Leuven samen met haar ambassadeurs, onder wie Herman Van Rompuy, Kate Ryan en Leah Thys, de befaamde uitdaging. "Op internationaal vlak is afgesproken dat augustus de Ice Bucket-maand wordt, tot een remedie is gevonden tegen de ziekte. Het is nog even afwachten hoe het gaat aanslaan, maar wij hopen dat het een even groot succes wordt als vorig jaar", zegt Reviers.

In een aantal landen - zoals de VS - is de uitdaging al opnieuw gelanceerd, maar er zijn nog geen filmpjes opgedoken met bekende personen die een koude douche nemen. "Ik verwacht niet dezelfde hype als vorig jaar. Gaan de mensen die het al deden, de uitdaging voor de tweede keer aan?", zegt socialemedia-expert Steven Van Belleghem. "Vorig jaar had je op het einde al een verveeleffect. Iedereen keek uit naar het einde van de challenge."

Dat de ALS Liga het initiatief opnieuw lanceert, vindt Van Belleghem geen slecht idee. "Uiteindelijk hebben ze ongelooflijk veel geld opgehaald. Dus is het wel logisch dat ze het opnieuw gaan proberen. Zelfs als ze maar 40 of 50 procent van de return van vorig jaar hebben, is dat nog een heel goed resultaat. Iets nieuws bedenken is vaak heel moeilijk. Als ze het goed gepland hebben en ze een aantal bekende mensen hebben die het in gang zetten, kan er misschien een kleine hype ontstaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234