Zondag 04/12/2022

Audit viseert 'tiran' van topmusea

Het rommelt in de Koninklijke Musea in Brussel. Topman Michel Draguet staat met één voet buiten na een audit waarin allerlei wantoestanden opduiken, maar hij lijkt niet van plan zonder slag of stoot te vertrekken. En al zeker niet omdat staatssecretaris Sleurs (N-VA) het zegt.

Een gebrek aan personeelsevaluatie, opleidingen, projectmanagement en een beperkte kennis van informatica, aankopen en wetgeving. Het is een understatement te zeggen dat Draguet niet bijster goed uit de nieuwe audit komt van de Koninklijke Musea in de hoofdstad.

"We horen al langer over problemen met de manier van werken", laat bevoegd staatssecretaris Elke Sleurs (N-VA) weten via haar woordvoerder. "Deze audit bewijst dat dit pijnpunten zijn die we niet blauwblauw kunnen laten."

Draguet is al tien jaar directeur van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in het stadscentrum. Tussen 2010 en 2015 stond hij ook aan het hoofd van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis aan het Jubelpark. Als het over bezoekersaantallen gaat, kan hem weinig kwalijk worden genomen. Integendeel: onder zijn leiding zijn die van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten zowat verdubbeld. Ook de inkomsten zijn gestegen.

Het is zijn managementstijl die voor problemen zorgt. De manier waarop Draguet dossiers behandelt en leiding geeft, daar zit het grondig fout. Naast de audit heeft Sleurs namelijk ook een reeks anonieme klachten binnengekregen, waarin geklaagd wordt over een tirannieke directeur.

Een collega: "Weinig museumdirecteurs in ons land kunnen een rapport voorleggen als dat van hem, in moeilijke tijden. Draguet heeft de Koninklijke Musea op de kaart gezet zonder veel geld. Maar bezoekersaantallen zijn niet het enige wat telt. Er zijn veel vragen over zijn manier van werken. Dat grote delen van de collecties bijvoorbeeld niet meer tentoongesteld worden, is vreemd."

Wat het erger maakt: er zijn ook vragen over een aantal aanbestedingen voor de musea. Sleurs heeft de Inspectie van Financiën om een meer gedetailleerde analyse gevraagd. Binnen enkele weken worden de resultaten van dit extra onderzoek verwacht. Als de geruchten bewezen worden, is het spel uit voor Draguet, daarover is iedereen in de sector het eens.

Iedereen, behalve de directeur zelf dan. Die geeft zich lang niet gewonnen. Dat de audit nooit aan hem is overgemaakt, hoewel hij daar om heeft gevraagd, vindt hij een fout. Op basis van de kopie die hij in handen heeft, besluit de directeur dat hij duidelijk geviseerd wordt. Volgens Draguet is de kritiek in de audit in veel gevallen achterhaald. Zo is er sinds kort een evaluatiesysteem opgezet en bestaat er een opleidingsplan voor het personeel.

Draguet, een ambtenaar van socialistische signatuur, leeft al langer op voet van oorlog met Sleurs. Vorig weekend haalde hij in een interview met de krant L'Echo uit naar "haar besparingspolitiek". Die bedreigt de toekomst van zijn musea, klonk het. Sleurs reageerde als door een wesp gestoken: "Draguet verspreidt desinformatie." Ze wees erop dat er net nog geld is vrijgemaakt om de problemen in de musea aan te pakken - in de eerste plaats de lekkende daken.

Deurwaarder

Bij Sleurs moeten al doembeelden opduiken van haar vorige privé-oorlog tegen een topambtenaar met socialistische stempel. Vorig jaar probeerde ze Philippe Mettens, de directeur van Belspo, het federale wetenschapsbeleid, de laan uit te sturen. Maar Mettens, ook PS-burgemeester, pikte dat niet. Hij weigerde zijn bureau te verlaten, zijn laptop of badge leverde hij niet in, zijn deur barricadeerde hij. Sleurs kon niet anders dan een deurwaarder sturen.

In de omgeving van Sleurs wordt gevreesd voor een herhaling van dit scenario. "Draguet laat uitschijnen dat wij een persoonlijke kruistocht tegen hem voeren omdat hij een socialist is. Niets is minder waar. Het is hij die ons bij elke kans die hij krijgt, tegenwerkt. De man heeft een demonisch beeld van N-VA als de partij die morgen het land wil splitsen. Dat is lastig samenwerken."

Wat vindt Draguet daarvan? In het interview in L'Echo poseerde hij, op eigen initiatief, naast het schilderij De dood van Marat van Jacques-Louis David. Daarop is de revolutionair Marat te zien die is doodgestoken in zijn bad. Op Wikipedia staat hierover: "Als dieper wordt gekeken naar de wonden valt op dat ze overeenkomen met die van Christus. Door Marat op deze wijze af te beelden, lijkt het alsof Marat heilig is. Een slachtoffer, een grote held."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234