Donderdag 13/05/2021

Update

Audi geeft groen licht: eerste elektrische terreinwagen komt naar Audi Brussel

De Audi e-tron quattro, het conceptmodel achter de Q6, werd in september voorgesteld in Frankfurt. Beeld AP
De Audi e-tron quattro, het conceptmodel achter de Q6, werd in september voorgesteld in Frankfurt.Beeld AP

Audi Brussels zal vanaf 2018 de honderd procent elektrische suv Q6 E-tron bouwen in de fabriek in Vorst. Dat is de eerste volledig elektrische terreinwagen van het merk, waarmee Audi de concurrentie wil aangaan met Tesla. Dat heeft de Duitse autobouwer vandaag officieel bevestigd. De fabriek zal ook de batterijen produceren voor de elektrische wagens.

Audi zelf had in oktober al het licht op groen gezet voor de komst van de Q6 E-tron naar Brussel, maar moederbedrijf Volkswagen talmde. De Tijd meldt vandaag dat de assemblageopdracht vandaag bekendgemaakt zal worden. Een vakbondsbron heeft aan Belga bevestigd dat vakbonden en personeel, net als de regering, vandaag worden ingelicht over de komst van het elektrische model naar de fabriek. Rond 16 uur zou er een persconferentie volgen.

De A1 verhuist vanaf 2018 naar het Spaanse Martorell. Het was al langer duidelijk dat de productie van de A1 niet in Brussel zou blijven, en de komst van de elektrische wagen is dus goed nieuws voor het personeel van de fabriek. De vakbonden reageerden eerder al positief op het nieuws. "Elektrische auto's zijn de toekomst", klonk het in oktober.

Later ontstond er alsnog ongerustheid, omdat een officiële mededeling zo lang uitbleef. "Tijdens de vakantieperiode hebben we nog eens aan de alarmbel getrokken. Het was niet makkelijk om de mensen kalm te houden met de recente gebeurtenissen in de autosector en omdat we normaal in november al bevestiging hadden moeten krijgen", klinkt het bij de vakbonden.

Met de Q6 E-tron wil Audi rechtstreeks de concurrentie aangaan met de Tesla Model X, die eind vorig jaar gelanceerd werd.

In het onderhoud tussen de vakbonden en de directie woensdagochtend is beloofd dat al het personeel met een Audi-contract aan boord wordt gehouden. Details over hoeveel in de fabriek wordt geïnvesteerd, en hoeveel wagens van het nieuwe model van de band zullen rollen, werden niet bekendgemaakt.

Volgens de Duitse krant Handelsblatt zal de hele wissel van Audi-modellen het bedrijf "een driecijferig" miljoenenbedrag kosten. Nog volgens de krant zou de Belgische regering de investering in de Vorst steunen met "een tweecijferig" miljoenbedrag aan subsidies.

null Beeld epa
Beeld epa
null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

ACV: "Ultieme beloning voor hard werk"

De komst van de elektrische SUV betekent dat "de grote wonde" die de zware herstructurering van VW Brussel in november 2006 heeft geslagen "volledig is genezen". Dat zegt ACV Metea-secretaris William Van Erdeghem. De toekomst van het bedrijf en zijn medewerkers lijkt gegarandeerd, aldus de vakbond.

De definitieve toewijzing van het elektrisch model, aldus Van Erdegehem, "is de ultieme beloning voor het gemeenschappelijke harde werk van het personeel, het management, de vakbonden en de politiek".

De ACV-secretaris herinnert aan de afspraken die werden gemaakt in 2007 - toen Audi de fabriek overnam - over flexibiliteit, kostenbeheersing en de organisatie van het sociaal overleg. "Een moeilijke periode waarin héél wat inspanningen van het personeel werden gevraagd om een volwaardige Audi-vestiging te worden. We hebben intussen geleerd om met elkaar te praten in plaats van het conflictmodel te hanteren: het overlegmodel, een moderne vorm van vakbondswerk die tot resultaat kan leiden. Vandaag plukken we de vruchten van deze ommekeer".

"Auto van de toekomst"

Ministers van verschillende regeringen van ons land hebben al positief gereageerd op de aankondiging van Audi om een nieuw elektrisch model in de fabriek in Vorst te laten bouwen. Allen benadrukken ze dat ze bij Audi hun beste beentje hebben voorgezet om investeringen naar Brussel te halen. Volgens de Brusselse regering blijft Audi minstens tot 2025 in Vorst.

"Ik heb de jongste maanden intensief overlegd met de directie van Audi. We hebben tijdens diverse overlegmomenten uitgebreide toelichting gegeven bij de diverse steunmaatregelen waarop Audi aanspraak zou kunnen maken bij een nieuwe investering in Vorst. Ik ben dan ook heel erg verheugd dat we Audi hebben kunnen overtuigen van het verbeterde investeringsklimaat en van de troeven van de tax shift die de lasten op arbeid aanzienlijk verlaagt", zegt federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA).

De Brusselse regering wijst op de belangrijke investeringen inzake opleidingen en innovatie die met het nieuwe model gepaard gaan Audi "overtuigd hebben om zijn site in Vorst te behouden, minstens tot 2025". De 2.500 jobs zouden behouden blijven en er zouden zelfs bijkomende aanwervingen komen. Minister-president Rudi Vervoort (PS) is blij "met de gunstige uitkomst van de onderhandelingen".

Vlaams minister van Werk en Innovatie Philippe Muyters (N-VA) vindt het belangrijk dat er is Vorst ook batterijen gemaakt zullen worden. "Die technologie zal de komende jaren alleen maar belangrijker worden. Het is dus belangrijk dat we hier knowhow en expertise in opbouwen en verankeren", zegt Muyters. De deelstaten hebben "druk met Audi overlegd". "Wij hebben een arsenaal aan mogelijke steunmaatregelen en hebben aan de directie meegegeven dat we die willen inzetten om de productie en innovatie hier te verankeren".

"De komst van het nieuwe elektrische SUV-model van Audi is een bevestiging van de juiste keuzes. De inspanningen met de taxshift, de indexsprong, de maatregelen inzake nacht- en ploegenarbeid, de 80 miljoen euro voor hoogtechnologische producten: het werpt stilaan vruchten af", zegt federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V). "Bovendien, en dat wens ik te onderstrepen, is het nieuwe model voor Audi Vorst niet zomaar een auto, het is de auto van de toekomst. Het is een sterk bewijs dat België een internationaal innovatiecentrum blijft, een centrum voor O&O".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234