Vrijdag 07/10/2022

Atkins zet Unilever en Cadbury op rantsoen

Populariteit Dr. Atkins-dieet duwt aandelen voedingsproducenten fors naar beneden

Wat heeft diëten met beleggen te maken? Op het eerste gezicht is er geen of nauwelijks een verband. Maar als in Amerika een groot deel van de bevolking aan het lijnen gaat, dan is er wel degelijk een link. Sinds de Amerikanen massaal het Dr. At-kins-dieet hebben ontdekt, zijn de aandelen van een aantal voedingsproducenten fors gedaald. Wie in aandelen van bijvoorbeeld Unilever of Cadbury Schweppes belegde, verloor een deel van zijn centen, zo blijkt uit een studie van KBC Asset Management.

Het Atkins-dieet is in de VS de voorbije maanden uitgegroeid tot een ware hype. Dat is niet verwonderlijk voor een land waar twee op de drie mensen kampen met overgewicht. Jaarlijks overlijden zo'n 300.000 Amerikanen aan de gevolgen van zwaarlijvigheid. Obesitas is daarmee de op een na belangrijkste doodsoorzaak. Jaarlijks hoest de Amerikaanse belastingbetaler 117 miljard dollar op in de strijd tegen obesitas. Om die stijgende factuur af te remmen, promoot de overheid gezond eten. Die boodschap lijkt bij de Amerikanen aan te slaan. Volgens de studie is ongeveer 11 procent van de Amerikanen trouwe aanhanger van de Dr. Atkins New Diet Revolution geworden en nog eens 31 procent tracht zijn of haar opname van koolhydraten te beperken.

Het Atkins-dieet is precies gestoeld op weinig koolhydraten en veel eiwitten, een concept dat haaks staat op de traditionelere dieetmethoden die vooral de inname van vetstoffen tracht te beperken. De traditionele producenten betalen nu de rekening voor hun andere aanpak. De verkoop van Slimfast-dieetproducten van Unilever viel in het derde kwartaal van vorig jaar terug met bijna een kwart. Ook Cadbury Schweppes deelde in de klappen. Consumenten lieten zijn frisdranken links liggen en schakelden massaal over naar mineraalwater, een product dat Cadbury in tegenstelling tot zijn grote concurrenten Pepsico en Coca-Cola niet in portefeuille heeft.

Naast de verliezers zijn er hele reeks winnaars. Sommige bedrijven speelden gretig in op de nieuwe vraag. Zo kwam Pepsico met de Doritos Carb Edge op de markt. Interbrew lanceerde het bier Rock Green Light en snoepgoedfabrikant Hershey lanceerde de 1 Gram Sugar Carb Bar. Met zulke producten is de winst verzekerd. Consumenten zijn bereid om 20 tot 25 procent meer te betalen voor producten met een laag gehalte aan koolhydraten. Ook Amerikaanse supermarkten doen hun voordeel met de nieuwe trend. Prijzen van proteïnerijke producten zoals kip en varkensvlees gingen de voorbije weken fors omhoog. (JCS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234