Assisen vindt verkeersagressie geen kwaadwillige belemmering
Nijvel
Belga en eigen berichtgeving
Marc Wynincx, de 41-jarige Vilvoordenaar die op 25 januari vorig jaar de 56-jarige Gaby Van Hamme uit Watermaal-Bosvoorde moedwillig van de weg reed, is vrijgesproken van kwaadwillige verkeersbelemmering. Dat is gisteren beslist in het hof van assisen in Nijvel. Wel is de man schuldig bevonden aan onopzettelijke slagen en verwondingen die ongewild de dood tot gevolg hadden. Dat komt hem te staan op vier jaar voorwaardelijke gevangenisstraf, met een looptijd van vijf jaar, en 240 uur gemeenschapsdienst. Daarnaast krijgt hij een rijverbod opgelegd van vier jaar en een boete van 40.000 frank.
De volksjury vond Wynincx na drie uur beraadslagen schuldig met zeven stemmen tegen vijf. Bij een dergelijke stemmenverhouding moet de jury het hof raadplegen. Drie beroepsmagistraten bogen zich vervolgens samen met de jury over de schuldvraag en kwamen aldus tot een lichtere straf. Kwaadwillige verkeersbelemmering had namelijk gelijkgestaan aan doodslag.
Wynincx reed Van Hamme van de weg op de Brusselse ring bij Waterloo. Volgens getuigen naderde de man in zijn VW Golf met hoge snelheid de voor hem rijdende Van Hamme in haar Toyota Starlet. Daarbij knipperde de Vilvoordenaar agressief met de lichten. Van Hamme, die op de rechterrijstrook reed, probeerde daarop naar links uit te wijken, maar Wynincx gaf gas en botste tegen de Toyota. Van Hamme schoot daardoor over de middenberm en kwam op de andere rijbaan terecht. Daarbij raakte ze twee tegenliggers en botste ze frontaal op een Audi. Van Hamme overleed ter plaatse, de bestuurder van de Audi raakte zwaargewond.
Wynincx reed na zijn uithaal gewoon door. De politie kon hem evenwel opsporen omdat getuigen de nummerplaat van zijn Golf hadden genoteerd. De Vilvoordenaar voerde aan dat hij geïrriteerd was geraakt omdat de vrouw hem de pas had afgesneden.
Het was voor het eerst dat een geval van verkeersagressie voor het hof van assisen kwam. Normaal gezien behandelen correctionele rechtbanken dergelijke kwesties, maar de gebeurtenissen op die bewuste 25ste januari 2000 wogen daarvoor te zwaar. Verkeersdeskundigen zagen in die wending een aanwijzing dat justitie verkeersagressie niet langer als een inbreuk op de verkeerswetgeving beschouwt, maar als een zware misdaad.
(TS)