Donderdag 20/02/2020

Assepoester in Dolce & Gabbana

komedie

maid in manhattan hhIII

Regie: Wayne Wang

Op de tonen van 'Me and Julio down by the schoolyard' zoekt de camera vanuit de lucht boven New York een beginpunt voor deze romantische komedie. Het wordt gevonden in het Beresford Hotel, waar Ralph Fiennes en Jennifer Lopez verliefd op elkaar zullen worden.

Jennifer Lopez speelt de nauwgezette kamermeid Marisa Ventura, die wegens een gebrek aan zelfvertrouwen niet durft te solliciteren voor de vacature van hotelmanager. Fiennes geeft gestalte aan Christopher Marshall, een senator die het goed meent maar het contact met de basis heeft verloren. De kloof tussen burger en politicus wordt hier op een idyllische manier gedicht wanneer Marshall het dienstmeisje betrapt in een Dolce & Gabbana-pakje van de hotelgaste Caroline Lane. Marisa stelt zich dan maar voor als Caroline aan Christopher, die op slag verliefd wordt.

De persoonsverwisseling zorgt hier en daar voor wat humor, terwijl het romantische Assepoester-verhaal uit Pretty Woman nog eens dunnetjes wordt overgedaan. Daarvoor moeten natuurlijk eerst heel wat obstakels overwonnen worden. Marisa hangt een sanctie boven het hoofd terwijl ze net op het punt stond om gepromoveerd te worden. Haar beschermengel wordt met zichtbaar spelplezier vertolkt door Bob Hoskins, die doet denken aan de perfecte butlervertolkingen van Anthony Hopkins in de Ivory-films. Fiennes heeft ook een geslaagde 'sidekick' in de gestalte van Stanley Tucci als de nerveuze campagneleider van de senator.

Daarnaast krijgt de film een politiek correct tintje omdat Marisa haar geliefde Christopher wijst op de sociale situatie in de Bronx. Een beetje zoals Halle Berry in Bulworth de les spelde aan Warren Beatty. Dat effect werd in de publiciteit versterkt omdat Lopez net als Marisa een Puerto Ricaanse is die in de Bronx geboren werd. Even vaak werd in twijfel getrokken hoe sterk J-Lo gezien haar huidige levensstijl nog voeling heeft met de mensen uit die wijk.

Regisseur Wayne Wang levert een onderhoudende romantische komedie af, die vooral slaagt door de pretentieloze opzet. De humor is wat flauwtjes, zoals bijvoorbeeld wanneer Marisa bijna op een tijdschrift gaat zitten met Marshall op de cover: "Oops, I almost sat on your face." Van het samenspel tussen Fiennes en Lopez springen er ook weinig vonken af. De film kabbelt desondanks vrolijk voort, als een opgewekt popdeuntje. 'Maid in Manhattan' is met andere woorden zelfs niet slecht genoeg om lang onthouden te worden. Moeiteloos vermaak, moeiteloos vergeten. (LJ)

Onderhoudende romantische komedie, niet slecht genoeg om lang onthouden te worden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234