Maandag 30/03/2020

'Assepoester II is er ook nooit gekomen'

regisseur Garry Marshall over 'Runaway Bride'

Ondanks het succes van Pretty Woman uit 1990 is er nooit een vervolg op gekomen. Toch werkten beide hoofdacteurs opnieuw samen met regisseur Garry Marshall. Het resultaat is een lichtvoetige romantische komedie, die er samen met Notting Hill voor zorgde dat de carrière van Julia Roberts deze zomer een nieuw hoogtepunt beleefde. Richard Gere maakt haar opnieuw het hof, dit keer als een journalist die een venijnig stukje schreef over haar personage, een jonge vrouw die een lange rij echtgenoten in spe bij het altaar liet staan.

"Natuurlijk hebben we lange tijd een sequel overwogen," bevestigt Garry Marshall, "maar de scenario's waren gewoon niet interessant genoeg. Het origineel stond ook een beetje op zichzelf, in een aparte wereld tussen realiteit en sprookje. Het is moeilijk om verder te gaan na 'en ze leefden nog lang en gelukkig'. Assepoester II is er ook nooit gekomen.

"We hadden wel de intentie om nog eens samen te werken en Richard was degene die dit scenario aangeboden kreeg. Hij gaf het aan Julia en samen deden ze een beroep op mij. Het enige wat in Pretty Woman ontbrak was een trouwfeest. Het publiek mag zich nu verheugen op een Julia Roberts die de ene trouwjurk na de andere aantrekt. De hoofdrollen zorgden natuurlijk voor de associatie met Pretty Woman, de prent werd hier en daar zelfs herdoopt tot Pretty Bride, en dat heeft de film zeker geen kwaad gedaan."

Marshalls moeder gaf tapdanslessen, zijn vader was regisseur en producent. Zuster Penny is een van de succesvolste vrouwelijke regisseurs (A League of Their Own, Awakenings, Big). Hij zet de artistieke traditie voort door ook zijn kinderen bij zijn projecten te betrekken. "Familie is erg belangrijk voor mij en het helpt vaak om snel tot resultaten te komen. Op de set draag ik altijd een hoed waarop staat: 'Films maken is geen democratie'. Als de regisseur een beslissing neemt, moet er worden geluisterd, anders krijg je geen film gemaakt. Maar ik streef wel naar een goede verstandhouding. Voor onaangename taken doe ik vaak een beroep op mijn kinderen. Zo zat mijn dochter (die hier een bijrol vertolkt als het derde bruidsmeisje, LW) 'smorgens meestal als eerste in de schminkkamer. Mijn zoon bleef soms tot het laatst om de dialogen door te nemen. Dat ik ze kan vertrouwen hebben ze al bewezen. Daarnaast zorgt hun aanwezigheid voor het nodige evenwicht en voel ik mij niet zo eenzaam tijdens het draaien.

"Elke regisseur heeft vroeg of laat te kampen met het 'oogrolmoment', zoals mijn collega Jim Brooks het noemt. Dat is het ogenblik waarop iedereen naar huis wil en jij nog net het onderste uit de kan wilt halen. Als je dan iets vraagt, begint iedereen met de ogen te rollen. Als je alleen staat en moe bent en er toch in slaagt de tegenwind te weerstaan, weet je dat je een goede regisseur bent."

Marshall kan een uitgebreide filmografie als acteur voorleggen. "Maar mijn bereik is erg beperkt," relativeert hij. "Je zult mij nooit op een tank een stad zien innemen. Ik ben gewoon erg goed in bazige types. De regisseur van Never Been Kissed (Raja Gosnel, LW), die een stuk van de montage voor Pretty Woman gedaan heeft, belde mij op en zei dat Drew mij erg graag als haar baas zou hebben in de film. Dan kan ik weer even lekker tekeergaan, dat is mijn therapie.

"Eigenlijk ben ik een liefhebber van woorden en het theater is een van de laatste bastions voor het gesproken woord. Ik hou dan ook het meest van toneelstukken, in de andere media wordt het moeilijk om nog lange dialogen te verwerken. Als een televisieserie succesvol wordt, krijgen de acteurs het op hun heupen als de schrijvers met lappen tekst komen aandragen. Dat krijg ik niet van buiten geleerd, het werktempo ligt te hoog, klagen ze dan. En een filmacteur bekijkt een fikse brok tekst en zegt dan doodleuk: dit doe ik wel met een blik."

Als regisseur gaat zijn aandacht vooreerst naar de acteurs. Hij heeft een groot aantal carrières gelanceerd, waaronder die van Robin Williams, Tom Hanks en Julia Roberts. "Ik heb eigenlijk nooit iemand ontdekt maar gaf hen het materiaal om te scoren. In het begin van mijn carrière als filmregisseur werd er een beetje op ons neergekeken. Ik maakte de overstap van televisie naar film samen met Jim Brooks, Rob Reiner, Ron Howard en mijn zus Penny. Tegenwoordig is er een grotere kruisbestuiving. Jonge regisseurs met ervaring in videoclips en commercials zijn erg goed in het visuele maar minder sterk in het verhaal. Net als de meeste televisieregisseurs ben ik sterker in het verbale dan in het visuele."

Mogen we zijn films omschrijven als sentimenteel? "Daar heb ik geen probleem mee," antwoordt Marshall. "Ze zijn gericht op de emotie maar volgens mij zijn ze niet melig. Ik ben geïnteresseerd in gevoelens en presenteer die voor een zo groot mogelijk publiek. Ik maak geen intellectuele films, maar films voor mijnwerkers die 'savonds een beetje ontspanning zoeken. Ze moeten kinderen vanaf acht jaar kunnen aanspreken maar ook oudere mensen naar de zalen lokken. En die laatste categorie is al erg blij als er geen bloed op het scherm te zien is. De kaskrakers van de laatste jaren zijn vaak donkere films, vol horror en geweld. Ik heb ooit gezegd dat de maatschappij cynisch is, maar eigenlijk is ze gewoon triest. Het zijn harde tijden en het is moeilijk om optimistisch te blijven. Daarom maak ik televisieseries als Happy Days of films als Runaway Bride. Om een beetje hoop te geven en de mensen aan het lachen te brengen."

Dat laatste overkwam ons iets te weinig tijdens het bekijken van deze goed gemaakte, maar wat zoeterig romantische komedie.

TITEL: Runaway Bride. REGIE: Garry Marshall. SCENARIO: Josann McGibbon en Sara Parriott. FOTOGRAFIE: Stuart Dryburgh. MUZIEK: James Newton Howard. PRODUCTIE: Ted Field, Tom Rosenberg, Scott Kroopf en Robert Cort. VERTOLKING: Julia Roberts, Richard Gere, Joan Cusack, Hector Elizondo, Rita Wilson, e.a. Verenigde Staten, 1999, kleur. Gedistribueerd door Buena Vista.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234