Donderdag 28/01/2021

Review

'Assassin's Creed: Liberation HD' weegt te licht voor de huiskamer

Beeld Ubisoft

Vorig jaar slaagde Ubisoft er eindelijk in om een relevante 'Assassin's Creed'-game te maken voor een mobiel toestel. Helaas was dat laatste Sony's superkrachtige maar schrijnend slecht verkopende PlayStation Vita, en dus ontdekte niemand echt hoe goed 'Assassin's Creed: Liberation' was. Tot Ubisoft de graphics opkalefaterde, en de game opnieuw uitbracht voor huiskamerconsoles.

Als er één ding is waarvoor we ons later 'Assassin's Creed Liberation HD' zouden moeten herinneren, is het omdat het de eerste game in de reeks is waarin het hoofdpersonage vrouwelijk is. Maak kennis met Aveline de Grandpré, een jongedame met Frans en Afrikaans bloed, die op zeer jonge leeftijd werd ingewijd in de Assassijnenorde en nu - nauwelijks achttien jaar oud - een Tempeliersplot moet zien te verijdelen in het politieke gekonkelfoes rond het gouverneurschap over New Orleans. Het tijdperk waarin de game zich afspeelt is het einde van de achttiende eeuw: ongeveer gelijktijdig met 'Assassin's Creed III' dus, waarvan deze game een spin-off is.

Gamers zijn ondertussen natuurlijk beter gewend dan 'Assassin's Creed III'. De pas enkele maanden geleden gelanceerde vierde episode, 'Black Flag', had zijn mankementen, maar zette wel een nieuwe standaard op gebied van spelerbesturing en rijkdom van de gamewereld. Wat dat betreft is 'Liberation HD', een zopas voor de huiskamerconsoles geherlanceerde PlayStation Vita-game die vorig jaar in de winkelrekken kwam, natuurlijk een forse stap achteruit. De spelwereld is kleiner, het gevechtssysteem stugger, en er is buiten de hoofdqueeste bitter weinig te doen in New Orleans en de andere oorden (onder meer de moerassen van Louisiana) die u aandoet. Wat op zich niet zo erg is: het is een downloadbare titel, wat meteen de verwachtingen een eindje naar beneden trekt, en de HD-stap is relatief doeltreffend gezet.

Bovendien zitten er enkele fijne trouvailles in 'Liberation HD', die de kracht van het nieuwe hoofdpersonage prima uitspelen. Zoals de mogelijkheid om je te verkleden: in de meeste andere 'Assassin's Creed'-games is er altijd wel een missie waarin u verkleed achter een bepaald doelwit aan moet, maar hier werd dat opengetrokken naar de centrale gameplay - u kunt zich Clark Kent-gewijs in kleedkamers op straat verkleden in een Assassijn, een dame of een slavin, en die drie tenues hebben elk hun relevante invloed op de manier waarop u de game speelt. De opvallendste nieuwigheid is het dameskostuum, waarmee u mannelijke wachters kunt charmeren en gebruiken als extra dekking.

Beeld Ubisoft

Tegelijkertijd zijn er iets te veel momenten waarop de game zijn mobiele roots verraadt. De speeltijd van ongeveer 12 uur is lang genoeg, maar soms worden er - wellicht om geheugenruimte en hardwarekracht van de mobiele console te sparen - sprongen in het verhaal gemaakt die bij een volwaardige speelervaring voor de huiskamer niet worden geaccepteerd. Zeker in de gezichtsanimaties ligt de HD-vernislaag er ook nèt niet dik genoeg op. Maar zoals hierboven al gesteld: dit is een game die u met naar beneden bijgestelde verwachtingen moet spelen. Wanneer dat lukt, zult u merken dat ze die op een paar momenten - ook op gebied van verhaal en gameplay - zelfs weer overtreft.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234