Woensdag 04/08/2021

Games

'Assassin's Creed' krijgt een spin-offreeks in 2D

null Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft

Met 'Assassin's Creed Chronicles' lanceert gamehuis Ubisoft een spin-offserie voor zijn bekende reeks historische sluipgames, die kan worden gespeeld in het 2D dat oudere spelers vooral zullen kennen uit de tijd van de lunaparken. Dit jaar staan er drie games gepland in die 'Chronicles'-reeks, zich telkens afspelend in een ander tijdperk: 'China', 'India' en 'Russia'.

De komst van 'Assassin's Creed Chronicles: China', een spin-offgame in twee in plaats van drie dimensies, had Ubisoft al aangekondigd. Maar het Frans-Canadese gamehuis heeft nog grootsere plannen: het is de bedoeling dat 'Assassin's Creed Chronicles' een hele serie van 2D-games wordt, met nog twee afleveringen die dit jaar na 'China' moeten verschijnen. De tweede wordt 'Assassin's Creed Chronicles: India', de derde zal 'Russia' zijn. Alle drie de games zullen heel wat vorm- en gameplay-elementen van de 'grote' Assassin's Creed'-titels behouden, zoals de mogelijkheid om tegenstanders af te leiden door ernaar te fluiten of er voetzoekers naar te gooien, vijanden vanuit een verschalkte positie (zoals een duistere ruimte of een struik) uit te schakelen, hoge sprongen te maken met de bekende 'Leap of Faith'-techniek uit de centrale games, en een kaart van de omgeving te bekijken zodat je je aanval tactisch kunt voorbereiden. Maar ze zullen vooral rond de drie kernactiviteiten in eender welke 'Assassin's Creed' draaien: sluipen, vechten en exploreren.

null Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft
null Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft

Er zijn in het verleden al meerdere 2D-spin-offs van de 'Assassin's Creed'-reeks gemaakt, onder meer voor de Nintendo DS- en Sony PSP-zakconsole, of voor smartphones en tablets. Maar de 'Chronicles'-games gaan een eind verder: hun gameplay is relatief complex, ze duren vijf à zes uur (of langer) om tot een goed einde te brengen, en bevat alle kernelementen die je ook in een 'officiële' 'Assassin's Creed' vindt. "We bleven de centrale gameplay van de 'Assassin's Creed'-serie trouw, maar hebben ze wel opnieuw uitgevonden voor een 2D-wereld", zegt 'lead game designer' Xavier Pénin. "Er zijn altijd meerdere manieren om dezelfde uitdaging aan te gaan, zowel wat de geografische opbouw van de levels betreft als de gameplaystijl: in stilte of frontaal in de aanval, je hebt altijd een keuze."

null Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft

De drie 'Chronicles' zullen zich niet alleen op drie verschillende plaatsen en momenten in de wereldgeschiedenis afspelen, maar ze zullen ook qua uitzicht en gameplayconcept van elkaar verschillen. De eerste uit de reeks, 'Assassin's Creed Chronicles: China', speelt zich af in 1526, tijdens het China van de Ming-dynastie, en volgt een vrouwelijke Assassin in haar queeste om gerechtigheid. De game draait vooral rond sluipen en vechten, maar introduceert ook het soort open exploreerbare wereld dat oudere spelers zich vooral zullen herinneren uit de tijd van de 2D-platformgames in het lunapark of op de huiscomputers van de jaren '80 en '90. De stijl van de game lijkt zo uit een 'graphic novel' weggekaapt, met veel duistere hoeken en schaduwen in de omgeving. De tweede, 'India', speelt zich af tijdens het bewind van het Sikh-imperium, dat in India de plak zwaaide tijdens de eerste helft van de negentiende eeuw. De game is kleurrijker qua uitzicht en eerder getooid in aquareltinten, en introduceert ook een aantal nieuwe gameplay-elementen: zo wordt jezelf verbergen in de omgeving veel belangrijker in deze game, en krijg je ook een paar pittige 'Prince of Persia'-achtige klimsequenties voorgeschoteld, waarbij snelheid en reactievermogen belangrijk zullen zijn. Van de derde episode, 'Russia', gaf Ubisoft minder informatie vrij en kregen we ook nog niets te spelen, maar de game zal zich geschiedkundig situeren aan het begin van de twintigste eeuw, tijdens de bolsjewistische revolutie in Rusland, er zal met vuurwapens kunnen worden gevochten, en de visuele toon bevat de duisternis van propagandatekeningen uit de vroegste dagen van de sovjetunie.

null Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft
null Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft
null Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft
null Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234