Vrijdag 16/04/2021

Preview

'Assassin's Creed III': innovaties tillen franchise naar hoger niveau

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

'Revelations', de laatste game uit het tweede grote deel van de serie is nog maar een jaartje uit, maar binnen een dikke maand mogen fans zich vergapen aan 'Assassin's Creed 3', de vijfde grote versie uit de franchise. Hoog tijd voor ons om samen met Ubisoft eens naar Boston te trekken, de geboorteplaats van de Amerikaanse Revolutie waar de game om draait. De ontwikkelaars hameren er trouwens op dat zij 'ACIII' als volledig nieuwe game zien, en dus ging niet onze ultieme 'AC'-kenner.

Meteen na de lancering van 'Assassin's Creed II' drie jaar geleden, begon een team van Ubisoft in Montreal aan de ontwikkeling van het volgende grote deel in de serie. De afgelopen jaren bouwden ze onder meer aan een nieuwe engine, en mochten de scenaristen opnieuw een mooi verhaaltje bedenken dat zo dicht mogelijk bij de historische werkelijkheid blijft. We ontmoeten de vooraanstaande ontwikkelaars in een hotel in Boston, waar we een quasi finale versie van de game te spelen krijgen. Dat het spel bijna klaar is, is aan alle teamleden te zien. Er heerst een uitgelaten sfeertje, en iedereen is klaar om het 'ACIII' aan de pers te tonen.

Connor
Het verhaal van Ezio is afgelopen, en nu is het de beurt aan Connor. Je volgt deze Mohawk gedurende een tijdsspanne van dertig jaar, waarin hij zich genoodzaakt zal zien om een rol te spelen in de Amerikaanse Revolutie. 'Assassin's Creed' staat erom bekend veel historische feiten te bevatten, en dus namen ze een Mohawk-adviseur in de armen. Wij vroegen ons af of de makers daardoor op de een of andere manier elementen uit het spel moesten laten, en dus stelden we die vraag aan scenarioschrijver Matt Turner.

"Ik zou niet zeggen dat hij verhaallijnen geblokkeerd heeft, eerder in tegendeel. Onze kennis van de Mohawks was namelijk erg gelimiteerd. De adviseurs openden een volledig nieuwe wereld voor ons, en gaven ons zelfs nieuwe verhaallijnen waar we zelf nooit aan gedacht zouden hebben. "

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

AnvilNext
Wij kregen sequence 6 te spelen, die zich ongeveer midden in de campagnemodus situeert. Daarin kom je te weten dat iemand het land van Connors stamgenoten wil aankopen zonder hun toestemming, waardoor je naar Boston zal moeten reizen om orde op zaken te stellen. Daar zal je onder meer een handje helpen om pakketten thee in het water te werpen tijdens de alom bekende Boston Tea Party, het officieuze startschot van de Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd tegen de Britse overheersers.

Dankzij de nieuwe AnvilNext-engine gaven de ontwikkelaars zichzelf de vrijheid om de franchise naar een hoger niveau te tillen door enkele leuke nieuwigheden toe te voegen. Zo kunnen nu niet meer zo'n 200 personen en dieren gesimuleerd worden in een bepaalde omgeving, maar ineens zo'n 2.000. Heel anders dan de metropolen die Istanbul en Rome waren, waan je je in Boston en New York wel in een bruisende stad, waar iedereen zijn eigen ding doet, in plaats van doelloos rond te wandelen. Aan alles voel je dat de stad op ontploffen staat, van de grote aanwezigheid van Britse troepen -net voor de revolutie was er één Britse soldaat voor iedere zeven inwoners van Boston- tot de belastingsinspecteurs die op deuren staan te bonken.

Counteren en meer
Ook het gevechtssysteem is volledig herschreven. Waarbij het vroeger bijna voldoende kon zijn om op het vechtknopje te bashen, zal je in 'ACIII' op die manier al snel het leven laten. Je tegenstander een trap verkopen kon eerder ook al, maar nu heb je nog twee extra mogelijkheden ter beschikking. Een eerste is counteren. Aan de hand van een driehoekje zie je wanneer een tegenstander een aanval heeft ingezet, als je die weet te counteren nog voor het vijandige zwaard je heeft geraakt, dan krijg je een uitgelezen kans om het zelf af te maken.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Vooral in een strijd met meerdere tegenstanders tegelijk zal je het zo moeten proberen, want zelf in de aanval gaan is op dat moment gelijk aan je eigen doodvonnis tekenen. Ten tweede kan je ook een tegenstander ontwapenen, en vervolgens al dan niet dat wapen in je eigen voordeel gebruiken. Dat is vooral efficiënt om bij een vijandelijke overmacht de afstandswapens uit de handen te slaan om vervolgens het zwaardgevecht aan te gaan. Ook konden we tijdens onze speelsessie in een vloeiende beweging het geweer van een soldaat afnemen, hem met de bajonet doodsteken, om vervolgens een tweede tegenstander met de aanwezige kogel uit te schakelen. Gebruikmaken van alle mogelijkheden uit dit nieuwe gevechtssysteem is echt wel van groot belang, want door het hogere aantal gesimuleerde personages kunnen tegenstanders langs alle kanten hulp inroepen.

Wildernis
Het gedeelte tussen Boston, New York en je eigen heimat zal je ook volledig kunnen ontdekken. Ook nu is het daar nog een dichtbebost gebied, dus je kan je voorstellen wat voor een wildernis het daar 250 jaar geleden was. Bijgevolg zal je het daar niet alleen moeten opnemen tegen bandieten, vrijbuiters en wie dan ook verloren gelopen mag zijn. Zo zal je onder meer wolven, beren en elanden tegen het lijf lopen, die je niet meteen als beste vriend zullen aanvaarden. Met behulp van toetsencombinaties die op het scherm weergegeven worden, zal je Connor in leven kunnen houden.

Om zonder problemen als volleerde Tarzan door te bomen te kunnen slingeren, werd ook het bewegingssysteem aangepakt. Zo is het nu voldoende om één enkele knop ingedrukt te houden om van tak naar tak te springen, slingeren, of je om een boomstam te wurmen. Al die bewegingen worden trouwens vloeiend weergegeven, op een manier die je in vorige games uit de franchise niet voor mogelijk achtte.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Naval Warfare
De Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd kon nooit van de Britten gewonnen worden zonder het op zee tegen hen op te nemen. Als Connor kan je dan ook de controle over een schip opnemen in de zogenaamde 'Naval Warfare'-missies. Tijdens onze testsessie konden we er een drietal spelen, en het geeft het hele spel toch een extra dimensie met missies die echt wel prachtig werden vormgegeven. Wij vroegen ons echter af of het ook aan het verhaal iets toevoegt, aangezien dat niet meteen duidelijk was. Daarom vroegen we nog wat meer uitleg aan scenarioschrijver Matt Turner.

"Zeker weten dat het iets toevoegt aan de hoofdmissie. Deze burgeroorlog was ook een oorlog op zee. Het was dé aanleiding om deze missies in te bouwen in het spel. Als we bij de historische werkelijkheid wilden blijven, dan moesten we bij die momenten op zee aanwezig zijn. Er zijn dus wel enkele zijmissies, maar zeker ook het hoofdverhaal speelt zich af op zee. Je zal te weten komen hoe Connor de boot in zijn bezit krijgt, wat hij er eerst mee zal doen, enzovoort."

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Trilogie
In laatste instantie sloegen we ook nog Corey May aan de haak daar in Boston. May wordt gezien als het brein achter de hele franchise, en we wilden hem dan wel eens wat vragen over de toekomst. Patrice Désilets, voormalig creatief directeur, had namelijk eens gezegd dat 'Assassin's Creed' altijd bedoeld was als een trilogie. Hoe zit dat nu, Corey?

"Wel, 'ACIII' brengt een einde aan de verhaallijn van Desmond. Dat wil echter niet zeggen dat de franchise zelf ook ten einde komt, want er blijft nog genoeg inhoud over om op voort te borduren. Maar ik wilde nu eindelijk alle gamers na jaren spelen ook echt antwoorden geven op de grote vragen. Veel kan ik er nog niet over zeggen, maar je moet geen grote cliffhanger verwachten. Het is niet zo dat je dit verhaal als Animus in een andere Animus beleefde, zoals iemand van het team ooit voorstelde."

Conclusie
Na enkele uren 'Assassin's Creed III' gespeeld te hebben, kunnen we één ding duidelijk zeggen: deze game is een grote kanshebber voor de prijs 'spel van het jaar'. Dit is hoe een sequel moet zijn. Voortbouwend op de elementen die de franchise groot maakte, maar met genoeg nieuwigheden en verbetering, en vooral, een sappig verhaal dat je doet hunkeren naar meer.

Morgen volgt een previewartikel over onze hands-on met de multiplayer. Later deze week schrijven we ook nog over onze sessie met 'AC: Liberation', de game voor handheldconsole PlayStation Vita, en brengen we nog een interview met producer Julien Laferrière over de levensechte gebouwen die in het spel voorkomen.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234